اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین
اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین
احترام قزلباش1
1) 1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، ایران.
محل انتشار :
چهارمین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma4.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین انجام گرفت. روش پژوهش به شیوهی آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دورهی اوّل متوسطه در حال تحصیل شهر رشت در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 30 دانشآموز انتخاب شده و بهطور تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 6 جلسه برنامه ذهنآگاهی را دریافت نمودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی سازگاری تحصیلی کلارک و همکاران (1976)، استفاده شد. دادهها با روش آماری کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل در پسآزمون بهطور معناداری سازگاری تحصیلی بیشتری داشتند (01/0>P). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش ذهنآگاهی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین اثربخش است.
کلمات کلیدی :
ذهنآگاهی
سازگاری تحصیلی
پیشرفت تحصیلی
دانشآموزان.