مروری بر اثرات استرس بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان

مهدی فلاحی بخشایش1 طاهره امیر احمدی بخشایش2

1) کارشناس علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان تبریز
2) دانشجوی کارشناسی مشاوره،دانشگاه فرهنگیان تبریز

محل انتشار : چهارمین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma4.ir)
چکیده :
ابتلا به استرس شدید بر عملکرد همه انسان های مبتلا، تأثیر منفی می گذارد. اما تأثیر آن بر عملکرد دانش آموزان و دانشجویان بسیار بیشتر و مخرب تر است. بین استرس و یادگیری ارتباطی پیچیده وجود دارد. افزایش اضطراب تا میزان معینی، محرکی است برای بالا بردن یادگیری ، ولی پس از این میزان معین، افزایش اضطراب باعث کاهش در یادگیری میشود و اگر میزان اضطراب بازهم افزایش پیدا کند، این موضوع به این معنی این است که یک سطح مطلوبی از اضطراب برای یادگیری بهینه وجود دارد که پس از این سطح، افزایش استرس نتیجه معکوس داده و ضد سازنده است. در پژوهش حاضر اهمیت درمان استرس در نوجوانان را کاملاً مشخص هست. و باید به آن توجه بسزای شود. یادگیری زمانی اتفاق میافتد که فرد دقت و توجه کافی رو داشته باشد. زمانی که فرد مضطرب هست و استرس دارد، میزان دقت و توجه کم میشه و در نتیجه یادگیری صورت نمی گیرد. استرس شدید باعث میشود خون رسانی و فعالیت مناطقی از مغز که در هوشیاری، توجه، تمرکز و یادگیری نقش دارند، مختل بشود و در نتیجه یادگیری انجام نمیشود. اضطراب و استرس می تواند مانع بزرگی برای موفقیت هر فردی باشد. پژوهش حاضر از نوع مروری و با بررسی منابع کتابخانه ای نگاشته شده است و در آن به تعریف استرس،عوامل موثر در تشدید استرس دانش آموزان و راهکارها و پیشنهادهای درمانی پرداخته شده است.
کلمات کلیدی : استرس دانش آموز درمان تاثیرات