بررسی علل فرسودگی شغلی آموزگاران در حال تحصیل مقطع کارشناسی ارشد با رویکرد پدیدار شناسانه

بررسی علل فرسودگی شغلی آموزگاران در حال تحصیل مقطع کارشناسی ارشد با رویکرد پدیدار شناسانه

لیلا توکلی صالح1 مریم دانش گورچین قلعه2 رودابه شمسی آزاد3 مونس صادقی فرد4 سکینه سهرابی5 راضیه جباری مرادلو6

1) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی، پیام نور، همدان،ایران
2) 2- کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی،آموزگار، آذربایجان غربی، ایران
3) 3- کارشناسی ارشد مترجمی عربی، آموزگار ،آذربایجان غربی، ارومیه
4) 4- کارشناسی مدیریت آموزشی،آموزگار ، آذربایجان غربی،ایران
5) 5- کاردانی آموزش ابتدایی، آموزگار ،آذربایجان غربی،ایران
6) 6- کارشناسی دبیری الهیات و معارف اسلامی،آموزگار آذربایجان غربی،ایران

محل انتشار : چهارمین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma4.ir)
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی علل فرسودگی شغلی آموزگاران در حال تحصیل با رویکرد پدیدار شناسانه صورت گرفت. معلمی یکی از شغلهای مهم و پر استرس است که اگر به نحو مطلوب مورد توجه قرار نگیرد به مرور موجب فرسودگی شغلی دراین قشر می¬گردد.فرسودگی شغلی علاوه بر مشکلات جسمی و روحی که به دنبال دارد،کیفیت¬کار را کاهش می دهد. روش انجام پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کیفی است و به روش اسنادی )مطالعه کتابخانه ای( و باتکیه بر روش پدیدارشناسی صورت گرفت. در این پژوهش با سی نفر ازآموزگاران مقطع ابتدایی که درمقطع کارشناسی ارشد بصورت مجازی مورد تحصیل بودند مصاحبه شد و علل فرسودگی شغلی از دیدگاه آنان بیان گردید و درقالب اصلی و فرعی دسته بندی شدند. یافته ها در پژوهش حاضر مهم ترین دلایل فرسودگی شغلی فشارعصبی، استرس، اثرات زیان بار فشار روحی و روانی، خسته شدن، فشارمحیط کاری، مشکلات اقتصادی و .... بیان شد و در نهایت پیشنهاداتی جهت جلوگیری از فرسودگی شغلی مانند تنظیم تعادل بین زندگی کاری و زندگی شخصی ،شکل دادن ارتباطات سالم ،انجام فعالیت‌های ورزشی و داشتن رژیم غذایی سالم، داشتن مهارت‌های رفتار سازمانی،طراحی مجدد شغل ، ایجاد حس امنیت شغلی و مالی کارمندان،ایجاد برنامه های تفریحی برای پرسنل مطرح گردید.
کلمات کلیدی : فرسودگی شغلی پدیدارشناسه مدارس معلم