بررسی رابطه اضطراب و خودکارآمدی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد رشت

بررسی رابطه اضطراب و خودکارآمدی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد رشت

مبینا مهری1

1) دانشجوی کارشناسی پیوسته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

محل انتشار : چهارمین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma4.ir)
چکیده :
چکیده مقدمه: اضطراب بخشی از زندگی هر فرد است و تمام ابعاد زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و رابطه مستقیمی با سلامت روان افراد دارد همچنین اضطراب میتواند خودکارآمدی افراد را نیز تحت شعاع قرار دهد. هدف از این مطالعه بررسي رابطه بین اضطراب و خودکارآمدی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد رشت باشد. این پژوهش یک طرح توصیفی همبستگي است. حجم نمونه متشکل از 80 دانشجو بودند که به روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند ابزار به کار گرفته شده برای دادههای بدست آمده پرسشنامه اضطراب بک (1988) و مقیاس خودکارآمدي شرر و مادوکس (1982) بود همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 22-spss و آزمون رگرسیون استفاده شد. مي یافته ها يافته هاي پژوهش نشان داد که بین اضطراب با خود کارآمدي در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد رشت ارتباط معناداري وجود دارد. از نظر آماری نتایج تحلیل دادهها نشان داد که ضریب همبستگی بین اضطراب و خودکارآمدی در سطح معناداری (01/0>P معنی دار هستند همچنین ضریب همبستگی پیرسون بین اضطراب و خودکاآمدی در سطح اطمینان 95 درصد معدادار است نتایج پیرسون نشان داد سطح معداداری برای رابطه اضطراب و خودکارآمدی (001/0) میباشد در نهایت نتایج آزمون رگرسیون نشان داد افزایش اضطراب سبب کاهش خود کارآمدی میگردد و این دو متغیر رابطه عکس با یکدیگر دارند. نتیجه گیری با توجه به یافتههای بدست آمده میتوان نتیجه گرفت که اضطراب در عین حال که امری ضروری برای انجام کارهای افراد میباشد برای مثال ترغیب به درس خواندن دانجشویان قبل از امتحانات اما میزان بالا اضطراب در دانجشویان باعث کاهش خودکارآمدی در آنها میشود در نتیجه دانشجویان برای خودکارآمدی بالاتر در امتحانات یا سایر کارها باید راههای مقابله با اضطراب را بیابند.
کلمات کلیدی : کلمات کلیدی : اضطراب خودکارآمدی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد