اثر بخشی درمان شناختی_رفتاری و وجودی بر افزايش سلامت عمومي دانشجویان

اثر بخشی درمان شناختی_رفتاری و وجودی بر افزايش سلامت عمومي دانشجویان

عباس قدرتی تربتی1

1) استادیار روانشناسی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران

محل انتشار : چهارمین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma4.ir)
چکیده :
مقدمه: سلامت عمومی یکی از مهمترین مسایل در زندگی دانشجویان می باشد. . پژوهش حاضر جهت بررسی اثر بخشی درمان شناختی-رفتاری و درمان وجودی بر افزایش سلامت عمومی دانشجویان شاهد و ایثارگر طراحی شد. روش بررسی: در این پژوهش تجربی، از نوع پیش آزمون-پس آزمون،45 دانشجو که در سال تحصیلی92-1391 در دانشگاه آزاد تربت حیدریه مشغول به تحصیل بودند، انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه مساوی تقسیم شدند. گروه اول 8 جلسه درمان شناختی-رفتاری، گروه دوم 8 جلسه درمان وجودی و گروه سوم هیچ مداخله¬ای دریافت نکردند. پرسشنامه سلامت عمومی در ابتدا و انتهای مداخله برای آزمودنیها به اجرا در آمد. داده¬های پژوهش با استفاده از نرم افزارSPSS نسخۀ16 و روشهای آمار توصیفی و تحلیل واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته¬ها: تفاوت میان نمرات سه گروه معنی¬دار بود(P<0/01). اگرچه هر دو گروه مورد درمان( شناختی-رفتاری و وجودی) نسبت به گروه شاهد بهبود معناداری را نشان می دادند(01/0>P)اما بین دو گروه با مداخلات درمانی مختلف، تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتیجه¬گیری: نتایج نشان داد که درمان شناختی-رفتاری اثری مشابه درمان وجودی بر افزایش سلامت عمومی داشته است و گروههای آزمایش نسبت به گروه کنترل نمرات بهتری را دریافت کرده¬اند(05/0>P).
کلمات کلیدی : درمان شناختی-رفتاری؛ درمان وجودی؛ سلامت عمومی دانشجو