مروری بر درمان هایADHDکودکان در مدارس ابتدایی

فاطمه حسن زاده1 علی خالق خواه2

1) دانشجوکارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه محقق
2) استاد تمام رشته علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی

محل انتشار : چهارمین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma4.ir)
چکیده :
اختلال نقص توجهی – بیش فعالی، یکی از متداول ترین اختلالات دوران کودکی است و می تواند پیامدهای زیان باری در زندگی اجتماعی و فردی مبتلایان داشته باشد؛ لذا درمان آن مورد توجه است که، اغلب هم این اختلال ریشه عصبی - رفتاری داشته است. بسیاری از کودکان مبتلا به این اختلال در طول زندگیشان اثراتی از مهارگسیختگی، تکانشگری، بهم ریختگی، بی توجهی بی ثباتی هیجانی و اختلالات خلقی و اضطراب و در مدسه را تجربه کرده اند و اغلب این اختلال با عملکرد تحصیلی ضعیف، مردود¬ی و ترک مدرسه همراه بوده است ولی نکته مورد اهمیت این است که شناسایی به موقع و تلاش در جهت تشخیص و درمان آن به شدت در بهبودی و درمان آن حائز اهمیت قرار گرفته است و تاثیر قابل توجهی در عملکرد فردی و اجتماعی دانش آموزان و کاهش نشانه¬های اختلال داشته. در درمان این اختلال علاوه بر مداخلات دارویی، مداخلات دیگری شامل آموزش مدیریت والدین و مداخله آموزشی موثر و اثر گذار تشخیص داده شده است . معلمان به دلیل ارتباط بیشتری که با دانش آموز دارند باید در تشخیص، به زمینـه های دیگر همچون خانواده و سایر معیار¬های تشخیصی را به دقت در نظـر بگیرند چرا که مداخلات هیچ کدام به تنهایی در درمان این اختلال کافی نبوده است. تلاش ما در این مقاله بر آن بوده است که گوشه ای ازتشخیص و کمک به این دانش آموزان و درمان های رایج و مطرح در این اختلال را بیان کنیم.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی:اختلال نقص توجه-بیش فعالی اختلالات کودکان درمان مدارس ابتدایی