روند اثرگذاری كمالگرايي منفي بر خشم دوران نوجواني
روند اثرگذاری كمالگرايي منفي بر خشم دوران نوجواني
شیوا شقاقی شهری1 مرضیه هاشمی2
1) کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه خاتم، تهران، ایران
2) استاد یار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خاتم، تهران، ایران
محل انتشار :
چهارمین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma4.ir)
چکیده :
نوجوانی دوره رشدی بنیادی است که نوجوان در این دوره به دنبال ایجاد یک حس واضح و منسجم از هویت و یافتن جایگاه خود در جامعه است. نوجوان تلاش دارد با تمایز بین خود درونی و دنيای بيرونی، زندگی خویش را هدفمند نماید. نوجوانی دوره ي فرايند تدريجي حرکت به سمت خودپنداره منسجم است، اما گاهی با آشفتگی در سازگاری روبرو می شود و او را دچار سردرگمی و احساس منفی نسبت به خود می کند. نوجوانی که میل به معيارهاي شخصي بالا، عملكرد مطلوب و تلاشی برای بی عیب بودن دارد، گرایش به ارزیابی های منتقدگرانه از خود و دیگران می یابد؛ این اختلاف بین خود واقعی و خود ایده آل و سطح دستیابی به هدف و آرمان های بالای آنها، می تواند دلیل کمالگرایی باشد. لذا دوران نوجوانی دوره کلیدی آغاز کمالگرایی ناسازگارانه و منفی است. تغییرات هیجانی از پیامدهای اصلی کمالگرایی منفی است که در خودارزشمندی و روابط میان فردی و اجتماعی موثر است. اگر حس عزت نفس و کیفیت روابط بین فردی در نوجوانی به مرور کاهش یابد، دربزرگسالی فرد را از موقعیت های مختلف زندگی و شغلی دور و ناکام می گذارد، فرد را مستعد انواع بیماری هاي روانی و جسمی می نماید. نوجوانی یکی از دورانی است که به دلیل دغدغه های هویتی، تغییرات شخصیتی و هیجانی نیز رخ می دهد که پرخاشگری و خصومت را هم افزایش می دهد. وقتی نگرانی ها از کامل بودن و خودانتقادی در انجام تکالیف فردی و تحصیلی ایجاد شود خشم را در نوجوانی افزایش می دهد.
کلمات کلیدی :
نوجوانی
كمالگرايي منفي
خشم