اخلاق در سیره ی رضوی
اخلاق در سیره ی رضوی
معصومه بهمیاری1 آزاده دیری2 حدیث بهمیاری,3 زهرا هاشم پور4
1) کرشناسی ارشد زیست شناسی ,دانشگاه ازاد همدان,ایران
2) کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی ,دانشگاه پیام نور,اصفهان]ایران
3) کارشناسی آموزش ابتدایی ,دانشگاه فرهنگیان ,بوشهر,ایران
4) کارشناسی ارشد,علوم تربیتی,دانشگاه ازادبوشهر, ایران
محل انتشار :
سومین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی، نوآوری و تکنولوژی - بلژیک(eitconf.com)
چکیده :
اوضـاع فرهنگـی اجتماعـی دوران امامـت امـام رضـا (ع)و همچنیـن موقعیـت خـاص آن حضـرت در نسـبت بـا امـر حکومـت، شـرایطی ویـژه را پدید آورده اسـت کـه تأمل عمیق اندیشـمندان علـوم اجتماعی بـرای تحلیـل ایـن دوران را می طلبـد، تربیـت اخلاقـی متربیـان از مهمتریـن بخشهـای هـر نظـام آموزشـی اسـت. هـدف پژوهـش حاضـر تبییـن عناصـر برنامـۀ درسـی تربیـت اخلاقـی بـا توجـه بـه سـیرۀ تربیتـی امـام رضـا(ع) اسـت. رویکـرد پژوهـش حاضـر کیفـی و روش آن سـنتزپژوهی اسـت. جامعـۀ پژوهـش کلیه مقالاتـی هسـتند(30 مقاله( کــه از ســال 1387 تــا 1399 دربــارۀ ســیرۀ تربیتــی امــام رضــا(ع) ارائــه شــدهاند. نمونــۀ پژوهــش 19 مقالـه اسـت کـه ایـن تعـداد بـر اسـاس پایـش موضوعـی، اشـباع نظـری دادههـا و بـه صـورت هدفمنـد انتخــاب شــدهاند. دادههــای پژوهــش از تحلیــل کیفــی اســناد مــورد مطالعــه، گــردآوری شــده اند. بــا عامـل تجزیـه و تحلیـل داده هـا، ویژگـی عناصـر برنامـه درسـی بـا توجـه بـه نظریـه میلـر در 6 ب و 48 مؤلفـه سـازمان یافـت. براسـاس یافته هـا اهـداف برنامـۀ درسـی تربیـت اخلاقـی بایـد کثرتگـرا، انعطاف پذیـر، غایت گـرا و دموکراتیـک باشـد، روشهـای تربیـت اخلاقـی ایجابـی، اصلاحـی، روشهـای فعــال، روشهــای مســتقیم و روشهــای غیرمســتقیم اســت. یادگیرنــده، خودانگیختــه، تعامل گــرا، مسـتقل و مسـئولیت پذیر اسـت و معلـم دارای مهارتهـای حرفـهای، مهارتهـای ارتباطـی، آراسـته بـه فضایـل اخلاقـی و آراسـتگی ظاهـری اسـت؛ ارزیابـی فراینـد تربیـت اخلاقـی فراینـدی مسـتمر، جامـع بـوده و در آن بـه خودسـنجی و اصـل اعتـدال توجـه میشـود و محیـط یادگیـری، دارای جـوی اخلاقـی و دینـی اسـت.
کلمات کلیدی :
سیرۀ رضوی
سیرۀ تربیتی
اخلاق