مدل‌یابی رابطه بین تنیدگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان بهشهر

مدل‌یابی رابطه بین تنیدگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان بهشهر

محبوبه دوستعلی1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا، ایران-

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com)
چکیده :
هدف‌ پژوهش‌ حاضر، بررسی‌ مدل‌یابی رابطه بین تنیدگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان بهشهر در قالب‌ مدل‌یابی‌ معادلات‌ ساختاري بود. جامعه‌ آماري پژوهش‌ شامل‌ کلیه‌ي کلیه دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان بهشهر که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول‌ به‌ تحصیل‌ بودند که از بین‌ آن‌ها با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 345 نفر به شیوه تصادفی طبقه‌ای برحسب جنسیت به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند و به‌ پر سش‌نامه‌هاي تنیدگی تحصیلی زاژاکووا و همکاران (2009)، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997)، و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروي و بانتینگ (2002) پاسخ‌ دادند. براي تحلیل‌ داده‌ها از مدل‌یابی‌ معادلات‌ ساختاري با استفاده‌ از نرم‌افزار AMOS (نسخه‌ ٢٤) استفاده‌ شد. یافته‌ها نشان‌ دادند که‌ مدل‌ با داده‌هاي پژوهش‌ برازش‌ مناسبی‌ دارد و تنیدگی تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان اثر مستقیم‌ دارد. اثر غیرمستقیم‌ تنیدگی تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی با میانجی‌گری خودکارآمدی تحصیلی نیز معنی‌دار بود. بدین‌ ترتیب‌ باید گفت‌ که‌ تنیدگی تحصیلی می‌تواند هم‌ به‌ طور مستقیم‌ و هم‌ به‌ طور غیرمستقیم‌ و از طریق‌ خودکارآمدی تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان مؤثر باشد.
کلمات کلیدی : تنیدگی تحصیلی فرسودگی تحصیلی خودکارآمدی تحصیلی دوم متوسطه