برازش الگوی ساختاری مدیریت تعارض بر اساس تجارب معلمان

برازش الگوی ساختاری مدیریت تعارض بر اساس تجارب معلمان

علیرضا نوری1 نگین جباری2 کیومرث نیاز آذری3

1) دانشجوی مدیریت آموزشی،واحد گرگان،دانشگاه آزاد اسلامی،گرگان،ایران-
2) نویسنده مسئول :دانشیار مدیریت آموزشی، واحد گرگان،دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران - Negin
3) استاد مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی،گرگان، ایران -

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com)
چکیده :
هدف تحقیق حاضر برازش الگوی مدیریت تعارض مبتنی بر تجارب حرفه‌ای معلمان مقطع متوسطه دوم مدارس خراسان شمالی بود. این تحقیق از نوع پژوهش‌های کمی بود. جامعه آماری معلمان مدارس متوسطه دوم در استان خراسان شمالی بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده خوشه‌ای تعداد 347 مورد از طریق پرسشنامه ساختاریافته مدیریت تعارض مبتنی بر تجارب حرفه‌ای جمع‌آوری گردید. برای بررسی روایی محتوایی از شاخص روایی محتوایی CVI و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌های بخش کمی از روش‌های آماری آزمون تی، تحلیل واریانس، همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی در نرم‌افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از روش تجزیه به مؤلفه‌های اصلی و با چرخش متعامد واریماکس به استخراج پنج عامل منجر شد که این عامل‌ها شامل مقابله فعال، مقابله غیرفعال، تقویت مدیریت و روابط، تقویت باورهای اعتقادی و مذهبی و توسعه و رشد شخصی بودند که درمجموع 68.4 درصد از واریانس کل الگوی مدیریت تعارض را تبیین می‌کنند که نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم بیانگر برازش مطلوب الگوی مدیریت تعارض مبتنی بر تجارب حرفه‌ای معلمان متوسطه دوم است.
کلمات کلیدی : مدیریت تعارض معلمان مدارس متوسطه تجارب حرفه‌ای