پیش بینی کیفیت زندگی کاری براساس آمیختگی شناختی و خودتنظیمی با میانجی گری خودپنداره شغلی در معلمان ابتدایی
پیش بینی کیفیت زندگی کاری براساس آمیختگی شناختی و خودتنظیمی با میانجی گری خودپنداره شغلی در معلمان ابتدایی
زهرا حیدری1
1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی گرایش عمومی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ، ایرن
محل انتشار :
چهارمین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com)
چکیده :
چکیده
مقدمه: اهمی ت آمیختگی شناخت ی و خودتنظیمی در بهبود ک یفیت زندگ ی کاری معلمان و نقش خودپنداره شغلی به عنوان میانجی می
تواند زمینه مناسبی را برای مداخالت روانشناختی و ایجاد سیستم های رفاهی فراهم کند. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین پیش بینی
ک یفیت زندگ ی کاری براساس آمی ختگی شناختی و خودتنظیمی با م یانجی گری خودپنداره شغلی در معلمان ابتدایی شهر بزینه رود
زنجان در سال 1402 انجام شد.
روش: تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی و شامل 143 معلم ابتدایی منطقه بزینه رود استان زنجان بودند که به صورت تصادفی ساده
وارد مطالعه شدند. برای جمع آور ی داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد که برای آمیختگی شناختی از پرسشنامه همجوشی شناختی
)CFQ)، خودتنظیمی پرسشنامه خودتنظیمی )SRQ)، خودپنداره شغلی پرسشنامه خودپنداره و ک یفیت زندگ ی کاری از مقیاس ک یفیت
زندگ ی مرتبط با کار )WRQLS )استفاده شد. جمع آوری داده ها در یک دوره سه ماهه انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار
SPSS نسخه 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای آزمون فرضیه ها از مدل سازی معادالت ساختاری )SEM )استفاده شد.
یافتهها: آمیختگی شناختی و خودتنظیمی با ک یفی ت زندگ ی کاری معلمان ارتباط مثبت داشتند. نتایج معادالت ساختاری نیز نشان داد
که اغلب مسیرها در سطح معنیداری قرار دارند و با ورود خودپنداره شغلی به عنوان متغیر میانجی رابطه مستقیم میان متغیرهای
خودتنظیمی و آمیختگی شناختی )برونزاد( و کیفیت زندگی کاری )درونزاد( تحت تأثیر قرار گرفت. خودتنظیمی اثرمستقیمی بر
کیفیت زندگی کاری )/27 0=β )داشت . بررسی اثرمستقیم آمیختگی شناختی بر کیفیت زندگی کاری نیز بیانگر اثر مثبت و معنیدار
به میزان /22 0=β بود. نقش میانجی خودپنداره شغلی در رابطه بین خودتنظیمی و آمیختگی شناختی و کیفیت زندگی کاری ی
مورد تایید قرار گرفت .
نتیجه گیری: یافتهها حاک ی از آن بود که توجه به خودتنظیمی و آمی ختگی شناختی میتواند به بهبود ک یفیت زندگ ی کاری معلمان
کمک کند. این امر بر اهمی ت توسعه برنامههای حمای تی در زمینه رشد حرفهای و شخصی معلمان تأک ید دارد
کلمات کلیدی :
کیفیت زندگی
خودتنظیمی
آمیختگی شناختی
خودپنداره شغلی
معلمان ابتدایی.