پیش بینی کیفیت زندگی کاری براساس آمیختگی شناختی و خودتنظیمی با میانجی گری خودپنداره شغلی در معلمان ابتدایی

پیش بینی کیفیت زندگی کاری براساس آمیختگی شناختی و خودتنظیمی با میانجی گری خودپنداره شغلی در معلمان ابتدایی

زهرا حیدری1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی گرایش عمومی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ، ایرن

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com)
چکیده :
چکیده مقدمه: اهمی ت آمیختگی شناخت ی و خودتنظیمی در بهبود ک یفیت زندگ ی کاری معلمان و نقش خودپنداره شغلی به عنوان میانجی می تواند زمینه مناسبی را برای مداخالت روانشناختی و ایجاد سیستم های رفاهی فراهم کند. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین پیش بینی ک یفیت زندگ ی کاری براساس آمی ختگی شناختی و خودتنظیمی با م یانجی گری خودپنداره شغلی در معلمان ابتدایی شهر بزینه رود زنجان در سال 1402 انجام شد. روش: تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی و شامل 143 معلم ابتدایی منطقه بزینه رود استان زنجان بودند که به صورت تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. برای جمع آور ی داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد که برای آمیختگی شناختی از پرسشنامه همجوشی شناختی )CFQ)، خودتنظیمی پرسشنامه خودتنظیمی )SRQ)، خودپنداره شغلی پرسشنامه خودپنداره و ک یفیت زندگ ی کاری از مقیاس ک یفیت زندگ ی مرتبط با کار )WRQLS )استفاده شد. جمع آوری داده ها در یک دوره سه ماهه انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای آزمون فرضیه ها از مدل سازی معادالت ساختاری )SEM )استفاده شد. یافتهها: آمیختگی شناختی و خودتنظیمی با ک یفی ت زندگ ی کاری معلمان ارتباط مثبت داشتند. نتایج معادالت ساختاری نیز نشان داد که اغلب مسیرها در سطح معنیداری قرار دارند و با ورود خودپنداره شغلی به عنوان متغیر میانجی رابطه مستقیم میان متغیرهای خودتنظیمی و آمیختگی شناختی )برونزاد( و کیفیت زندگی کاری )درونزاد( تحت تأثیر قرار گرفت. خودتنظیمی اثرمستقیمی بر کیفیت زندگی کاری )/27 0=β )داشت . بررسی اثرمستقیم آمیختگی شناختی بر کیفیت زندگی کاری نیز بیانگر اثر مثبت و معنیدار به میزان /22 0=β بود. نقش میانجی خودپنداره شغلی در رابطه بین خودتنظیمی و آمیختگی شناختی و کیفیت زندگی کاری ی مورد تایید قرار گرفت . نتیجه گیری: یافتهها حاک ی از آن بود که توجه به خودتنظیمی و آمی ختگی شناختی میتواند به بهبود ک یفیت زندگ ی کاری معلمان کمک کند. این امر بر اهمی ت توسعه برنامههای حمای تی در زمینه رشد حرفهای و شخصی معلمان تأک ید دارد
کلمات کلیدی : کیفیت زندگی خودتنظیمی آمیختگی شناختی خودپنداره شغلی معلمان ابتدایی.