رتبه بندی بازاریابی ایمیلی بر تجارت الکترونیک

رومینا ایزدی1

1) کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بین المللی،واحد کرمانشاه، دانشگاه ازاد اسلامی ، کرمانشاه،ایران

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com)
چکیده :
هدف از این تحقیق بررسی تاثیر بازاریابی ایمیلی بر تجارت الکترونیک بود. روش گردآوری داده ها از نوع کتابخانه ای و میدانی بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد هوداک و همکاران 2017، که شامل 19سوال می باشد و با کمک مقیاس لیکرت پنچ گزینه ای اندازه گیری شدند و جامعه آماری در تحقیق حاضر را اعضای نظام صنفی رایانه در حوزه طراحی وب سایت در کرمانشاه تشکیل می دهند و با توجه به اینکه تعداد 120 شرکت فعال بودند، با استناد به روش تمام شمار تعداد کل 120 شرکت به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. روش تحقیق حاضر بر مبنای هدف؛ کاربردی و ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی و همچنین بر اساس رویکرد؛ از نوع کمی است. برای سنجش روایی پرسشنامه، روایی صوری محتوایی توسط اساتید مورد تایید واقع شد. همچنین به منظور بررسی پایایی سوالات پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است، برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی به منظور ترسیم جداول مربوطه که با استفاده از متغیرهای جمعیت شناختی با نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان می دهد که بازاریابی ایمیلی بر تجارت الکترونیک تأثیر دارد و بر این اساس تاثیر ابعاد بازاریابی ایمیلی بر تجارت الکترونیک رتبه بندی شد. تمامی ابعاد بازاریابی ایمیلی )خبرنامه، Digest ، ایمیل های اختصاصی، ایمیل های تبلیغاتی، ایمیل های تبادلی( بر تجارت الکترونیک تأثیر دارند. و با توجه به آزمون فریدمن )رتبه بندی( خبرنامه بیشترین تاثیر را بر تجارت الکترونیک دارد و از بین شاخص های ابعاد بازاریابی ایمیلی مورد بررسی در این تحقیق شاخص فراوانی ایمیل تبادلی بیشترین تاثیر و شناسایی پیشنهادات ارائه شده نسبت به رقبا کمترین تاثیر را بر تجارت الکترونیک دارد.
کلمات کلیدی : بازاریابی ایمیلی تجارت الکترونیک خبرنامه ایمیل های اختصاصی ایمیل های تبلیغاتی ایمیل های تبادلی