ارزیابی میزان بهکارگیری مؤلفههای نظام مدیریت دانش در فرماندهی انتظامی استان مرکزی
ارزیابی میزان بهکارگیری مؤلفههای نظام مدیریت دانش در فرماندهی انتظامی استان مرکزی
هادی رفیعیکیا1 حمیدرضا نومرادی2 محمدامین مغازهئی3
1) استادیار، دانشگاه امین
2) مربی، دانشگاه امین
3) مربی، دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان مرکزی
محل انتشار :
چهارمین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان(huconf.com)
چکیده :
چكيده
در فرماندهی انتظامی استان مرکزی به منظور ایجاد مخازن و منابع دانش و همچنین تسهیل در دستیابی به دانش و توزیع آن، شبکهای تحقیقاتی و مطالعاتی با عنوان معاونت تحقیقات کاربردی ایجاد شده است. این پژوهش به بررسی و ارزیابی میزان بهکارگیری و استفاده از مؤلفههای نظام مدیریت دانش، (خلق و کسب دانش، ذخیره و سازماندهی دانش، انتشار دانش و کاربرد دانش) در فرماندهی انتظامی استان مرکزی پرداخته است. روش پژوهش پیمایشی توصیفی است، برای گردآوری دادهها تعداد 340 پرسشنامه محققساخته بر اساس فرمول حجم نمونه کوکران بین کارکنان فرماندهی انتظامی استان مرکزی توزیع و سپس دادههای 332 پرسشنامه بهوسیله نرمافزار SPSS تحلیل شد. قابلیت اعتماد پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش با استفاده از روش آلفای کرونباخ 87/0 است. یافتههای پژوهش نشان داد میانگین مطلوبیت مؤلفه انتقال و ترویج دانش در فرماندهی انتظامی استان مرکزی 49/3 و مؤلفه ثبت و ذخیره دانش 44/3، همچنین مؤلفه خلق و کسب دانش 11/3 بالاتر از حد متوسط (3) و مؤلفه بهکارگیری و استفاده از دانش با میانگین 99/2 پایینتر از حد متوسط است. سطح مطلوبیت مؤلفههای نظام مدیریت دانش در فرماندهی انتظامی استان مرکزی از حد متوسط بالاتر است که بیانگر سطح مطلوب فرهنگ سازمانی و امکانات فناوری اطلاعات در فرماندهی انتظامی استان مرکزی است.
کلمات کلیدی :
واژههای کلیدی: مدیریت دانش
مدل هیسگ
خلق دانش
ذخیره دانش
انتقال دانش
بهکارگیری دانش.