موزه های شرکت ها و صنایع و کارکرد اجتماعی آنها

موزه های شرکت ها و صنایع و کارکرد اجتماعی آنها

فرشته نوراللهی1 محمد انوار2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی رفاه اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی
2) رئیس موزه تاریخ علوم اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی

محل انتشار : First international conference of Museums (museumuma1402.ir)
چکیده :
موزه شرکت و صنایع یک زمینه مطالعاتی است که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است و آن موقعیت خاصی را بیان می کند، که در تقاطع قلمرو فرهنگی موزه های عمومی و دنیای کسب و کار است و با دید مدیریتی خاصی مشخص می شود. این موزه ها ساختارهای فیزیکی هستند که در آن تاریخ و خاطره یک شرکت گفته می شود. این موزه ها به عنوان انبار حافظه سازمانی، به عنوان یک ابزار برای روابط عمومی، بازاریابی و ارتباطات شرکتی می باشد. اگرچه عمدتا در چارچوب ابزارهای ارتباطی شرکت، بیانگر جهت گیری اجتماعی شرکت نشان داده می شود. ارتباط بین موزه های شرکتی و رفتارهای اجتماعی گرا و بررسی شرایط سازمانی آنها می تواند اجازه دهد موزه های شرکتی نقش اجتماعی ایفا کنند. این موزه ها علاوه بر اینکه نقش های مختلف شرکت را برجسته کرده است، در زمینه حفظ و ارتقای میراث و حافظه تاریخی شرکت، تحقیق، مطالعه و آموزش نیز کارکرد اجتماعی آنها را روشن می کند. همچنین ارتقاء و توسعه قلمرو محلی، کمک به تقویت رقابت مسئولانه قلمرو منطقه ای و نشان دادن هویت تولیدی، تجاری، صنعتی، کارآفرینی و سرزمینی می باشد. این موزه ها به عنوان راهی برای درگیر شدن در مسئولیت اجتماعی کسب و کار است. در کنار ارزش فرهنگی این موزه ها، و کارکردهای اجتماعی ذکر شده، این موزه ها را به عنوان مجموعه های پیچیده در نظر گرفته می شود که بسیاری از علایق (اقتصادی، زیبایی شناختی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی) با هم همگرا هستند. این موزه ها بیانگر انتظارات ذینفعان متعدد آن هستند: شرکت، کارمندان، مالکان و مجموعه داران خصوصی موضوعات خاص، و طرفداران دولتی، شهر و جامعه محلی، ملی و بین المللی و انجمن هایی که از آگاهی ارزش فرهنگی موزه ها بهره می برند.
کلمات کلیدی : موزه شرکت ها و صنایع نقش اجتماعی مسئولیت اجتماعی هویت سرزمینی.