اختلال بی انگیزگی تحصیلی در دانش آموز پایه دوم ابتدایی ؛ نشانگان ، علل ، درمان ( اقدام پژوهی )

اختلال بی انگیزگی تحصیلی در دانش آموز پایه دوم ابتدایی ؛ نشانگان ، علل ، درمان ( اقدام پژوهی )

شهلا ستاری1 جمال مرادپور2 چیا جعفری3 فاطمه فروغی4 پویا مرادپور5

1) کارشناس ارشد تاریخ ، آموزگار ، بانه ، ایران
2) دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی ،استادیار دانشگاه فرهنگیان کردستان ، سنندج ، ایران .
3) کارشناس علوم تربیتی ، آموزگار ، بانه ، ایران
4) کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت ، آموزگار ، بانه ، ایران
5) دانشجوی رشته پژشکی، دانشگاه علوم پژشکی دالیان چین ، چین

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی علوم، مهندسی و فن آوری های نو(secongress.com)
چکیده :
این پژوهش تحت عنوان اختلال بی انگیزگی تحصیلی در دانش آموز پایه دوم ابتدایی؛ نشانگان ، علل ، درمان به شیوه پژوهش حین عمل انجام گرفته است . پژوهش از نظر نوع ، کاربردی و از نظر شیوه ی اجرا به روش اقدام پژوهی می باشد . ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده ها شامل : مشاهده فعال، مصاحبه ، بررسی پرونده تحصیلی و تربیتی ، اجرای آزمون و چک لیست بوده که استفاده از آنها منجر به تشخیص اختلال بی انگیزکی تحصیلی در دانش آموز مورد نظر به استناد نظریه ها و دیدگاه های مطرح شده در بخش مبانی نظری پژوهش شد که با روش مطالعات کتابخانه ای و اسنادی جمع آوری و تدوین شده اند . اجرای روش های درمانی مختلف و متنوع ( شناخت درمانی و بازسازی و اصلاح شناخت و دیدگاه فرد نسبت به خود ، رفتار درمانی به شیوه تقویت رفتارهای مطلوب و ارائه پاداش ، خانواده درمانی و آموزش اولیاء ، تغییر در شیوه های تدریس و بکارگیری روش های گروهی و یادگیرنده محور ، تغییر سبک مدیریت کلاس و استفاده از روش های مبتنی بر مشارکت ، ارجاع به پزشک و حل مشکلات جسمانی ، تغییر در روش های تعامل و ارتباط بین دانش آموزان ، بازسازی و تغییر فضای فیزیکی و روانی کلاس و ..... ) همانگونه که در جدول 2 شواهد ثانویه آورده شده اند منجر به درمان اختلال و کاهش مشکل گردید . ودر نهایت بر اساس نتایج پژوهش ، پیشنهادهای کاربردی ارائه شده است
کلمات کلیدی : بی انگیزگی انگیزش تحصیلی اقدام پژوهی