نقش و جایگاه رسانه های نوین در آموزش از راه دور

حسین عابدینی فر1 فاطمه پورجم2

1) کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه صدا و سیما، کارشناسی تکنولوژی آموزشی دانشگاه تهران
2) کارشناسی علوم تربیتی-تکنولوژی آموزشی دانشگاه تهران،

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی علوم، مهندسی و فن آوری های نو(secongress.com)
چکیده :
روشهای نوین آموزشی مبتنی بر فناوری با عناوین گوناگون مانند روش های جایگزین، رسانه های نوین و چندرسانه ای، رسانه ی دانش و غیره، بهترین راه حل آموزشی خوانده می شوند اما آموزش الکترونیکی شاید تعریف جامع و کاملی از تمام عناوین دیگر باشد. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به بررسی نقش و جایگاه رسانه های نوین در آموزش از راه دور پرداخته است. نتایج به دست آمده نشان داد،کاربرد رسانه نوین در آموزش، توانایی انتقال پیام‌های متنی، صوتی، تصویری و ویدیویی را برای آموزشگران فراهم کرده است. سازوکارهای تعاملی اینترنت به‌عنوان عرصه پیدایش رسانه نوین، امکان تعامل و تبادل دانش و اطلاعات دو و چندجانبه را در محیط‌های یاددهی - یادگیری فراهم کرده است. مجموعه فرایندها و ابزارهای ارتباطی و تعاملی موجود در محیط وب شامل مواردی است مانند: وبلاگ؛‌ ویکی؛ پادکست؛ ایمیل؛ گروه‌های مباحثه؛ اتاق‌های گفت‌وگو؛ انجمن‌های گفت‌وگو؛ فهرست‌های پستی؛ آر.اس.اس؛ دستگاه‌های ثبت پیام؛ سامانه‌های پیام فوری.
کلمات کلیدی : آموزش رسانه رسانه های نوین آموزش از راه دور ابزارهای ارتباطی و تعاملی