بررسی وضعیت اخلاق حرفهای کسب و کار در جامعه اسلامی
بررسی وضعیت اخلاق حرفهای کسب و کار در جامعه اسلامی
علی مدبر1 محمد باشکوه2 حسین رحیمی کلور3
1) فوق لیسانس مدیریت کسب و کار دانشگاه محقق اردبیلی
2) دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه محقّق اردبیلی
3) دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه محقّق اردبیلی
محل انتشار :
اولین کنفرانس ملی مدیریت در عصر تحولات با تاکید بر فناوری، علم و عمل(manageuma.ir)
چکیده :
علم اخلاق صفات شخصیتی خوب و بد و افعال و رفتار اختیاری متناسب با آنها را معرفی می کند و راه آموختن صفات خوب شخصیتی و انجام اعمال پسندیده و دوری از صفات بد شخصیتی و اعمال نامطلوب را نشان می دهد. هدف این پژوهش بررسی مؤلفهها و پیامدهای اخلاق حرفهای کسب و کار در مکتب اسلام، با بهرهگیری از آیات قرآن و روایات ائمه معصوم(علیهم السلام) است. أصول عام اخلاق کسب و کار که در منابع اسلامی به آن پرداخته شده است عبارتند از مسئولیتپذیری، راستگویی، عدالت، امانتداری، انصاف، احترام و غیره. مکتب اخلاق اسلامی با جزئیات بسیار بالایی به این أصول پرداخته است و تمام مؤلفهها، مقولهها و مصادیق را مشخص و تبیین نموده است. هدف اخلاق در اسلام تکامل و تعالی انسان، کمال فضایل اخلاقی انسان، رسیدن انسان به مقامها و مراتبی که خداوند او را برای رسیدن به آن آفریده، آراسته شدن به اخلاق الهی، مؤدّب گشتن به آداب پیامبران و اولیای الهی، برای نزدیک شدن به خداوند و کمال انسانیت است. در دیدگاه اخلاق اسلامی علاوه بر سعادت اخروی و هدف الهی برای اخلاق، اهداف دنیوی و مادی نیز در نظر گرفته میشود اما به عنوان هدف غایی تلقی نمیشود. در این مکتب افزایش سود و کیفیت زندگی به عنوان مزایا و فواید اجرای اخلاق در نظر گرفته میشوند. و این مزایا نصیب افرادی که به اخلاق مزین شوند، میگردد.
کلمات کلیدی :
اخلاق
کسب و کار
اخلاق حرفهای
جامعه اسلامی
قرآن