استفاده از هوش مصنوعي در توسعه گردشگري و توريسم
استفاده از هوش مصنوعي در توسعه گردشگري و توريسم
حميد خيرالدين1
1) استاد يار دانشگاه سمنان
محل انتشار :
اولین کنفرانس ملی مدیریت در عصر تحولات با تاکید بر فناوری، علم و عمل(manageuma.ir)
چکیده :
گردشگری یا توریسم به انگلیسی Tourism سفر به قصد لذت بردن یا کسب و کار است؛ همچنین به معنی تئوری و عمل سیاحتگری، تجارت، جذب، اسکان و سرگرمی گردشگران و تجارت مرتبط به برگزاری تور است در واقع توريسم به مجموعه فعالیتهای فرد یا افرادی که به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود مسافرت و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت میکنند و هدف از مسافرت آنان نیز گذراندن اوقات فراغت است را گويند. در دنیای امروز گردشگری سهم بزرگی از فرهنگ و اقتصاد را به خود اختصاص داده است و در آینده میزان این سهم بزرگتر هم خواهد شد. گردشگری، صنعتی است که هم ظرفیت بالایی دارد و هم طرفداران پروپا قرص و مخصوص به خودش. ایران و اطرف آن هم ظرفیت گردشگری بسیار بالایی دارند گردشگری از طریق ایجاد شغل و کسب درآمد صادراتی به یک عامل اصلی پیشرفت کشورها و توسعه زیرساختهای آنها تبدیل شده است
هوش مصنوعی به انگليسي artificial intelligence عبارت است از مطالعه این که چگونه رایانهها را میتوان وادار به کارهایی کرد که در حال حاضر انسانها آنها را صحیح یا بهتر انجام میدهند. آغــاز پژوهشهای نوین هوش مصنوعی به جان مککارتی بازمیگــردد . هوش مصنوعی به هوشی که یک ماشین از خود نشان میدهد یا به دانشی در کامپیوتر که سعی در ایجاد آن دارد گفته میشود نتايج مقاله ما در اين مقاله نشان مي دهد كه فناوری واقعیت مجازی یکی از قابلیتهای هوش مصنوعی است که در صنعت گردشگری میتوان از آن استفاده کرد، این قابلیت موجب توجه بیشتر گردشگران به جاذبههای مذهبي و تاریخی در مدت سفر شده است. امکان به اشتراک گذاشتن تصاویر و فیلمهای کاملا شبیه سازی شده با دنیای واقعی که به مخاطب احساس حضور در محیط را منتقل میکند از جمله امکاناتی است که هوش مصنوعی برای معرفی جاذبه های گردشگری در اختیار فعالان این صنعت گذاشته است تا مخاطبان بیشتری را جذب کنند. گردشگری برای توسعه اقتصاد كشور ها در تمامي جهان حیاتی است و هوش مصنوعی هم در این بین نقش کلیدی دارد. به همین دلیل است که اغلب فعالان در صنعت گردشگری بسیار راغب هستند که از جدیدترین فناوریها در زمینه هوش مصنوعی برای بهبود معيشت خود استفاده کنند. خلاصه اينكه نقشــی کــه هوش مصنوعــی میتوانــد در پژوهش ایفا کند، هوش مصنوعي ســطحی از پیچیدگی را به یک نظام و عادات دانشگاهی می افزایــد کــه در رویه هــای آن نظــام تثبیــت شــده اند. هوش مصنوعی، بالقوه، پژوهشگران و مؤسسات را از انجام فعالیت های پیش پا افتاده رهایی می بخشد، در زمان آنها صرفه جویی می کند.
کلمات کلیدی :
هوش مصنوعي
پژوهش هاي گردشگري
مديريت