بررسی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر توسعه ی محصولات جدید دانش بنیان

بررسی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر توسعه ی محصولات جدید دانش بنیان

ناصر سیف اللهی1 قاسم زارعی2 کیمیا ترابی3

1) استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران
2) دانشیار، مدیریت بازرگانی ،دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران.
3) دانشجوی کارشناسی ارشد بازاریابی ، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

محل انتشار : اولین کنفرانس ملی مدیریت در عصر تحولات با تاکید بر فناوری، علم و عمل(manageuma.ir)
چکیده :
امروزه اهمیت بازاریابی الکترونیک و پیامد¬هایی که بر ارتقا شرکت¬های کوچک مانند شرکت¬های دانش¬محور دارد، اجتناب-ناپذیر است، بنابراین شرکت¬ها وسازمان¬ها نیازمند بهره¬مندی از بازاریابی نوین به¬منظور حفظ جایگاه رقابتی خود در محیط تجاری می¬باشند. هدف پژوهش حاضر تأثیر بازاریابی دیجیتال برتوسعه¬ی محصولات جدید دانش¬بنیان بوده¬است. روش تحقیق حاضر توصیفی -پیمایشی بوده است. جامعه آماری این تحقیق مدیران، کارشناسان، کارمندان و اعضای هیئت‌ علمی در رشته مدیریت با گرایش بازاریابی در شهر اردبیل تشکیل داده اند. در این روش چون فهرستی از اعضاي جامعه¬آماريمان را نداريم، جامعه را نامعلوم فرض مي¬كنيم و بر مبنای فرمول كوكران از حداقل حجم نمونه ٣٨٤ نفر را در نظر مي گيريم. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش میدانی و بر مبنای بکارگیری سه پرسشنامه استاندارد؛ پرسشنامه بازاریابی دیجیتال، پرسشنامه توسعه محصولات جدید بوده است. سنجش روایی آن با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی¬ و پایایی از طریق آلفای کرونباخ انجام گرفته است. به کمک تحلیل مسیر و مدل¬سازی معادلات ساختاری از طریق نرم¬افزار لیزرل، تجزیه¬وتحلیل داده¬ها انجام شده است. با توجه به یافته¬های تحقیق می¬توان به تأثیر مثبت و بامعنی بازاریابی دیجیتال بر توسعه¬ محصولات جدید دانش-بنیان پی برد.
کلمات کلیدی : بازاریابی دیجیتال رسانه¬های اجتماعی توسعه محصولات جدید شرکت¬های دانش بنیان