کنکاشی به تأثیر عوامل محیطی بر یادگیری مشارکتی و مطالعه ی جمعی در آموزش معماری
کنکاشی به تأثیر عوامل محیطی بر یادگیری مشارکتی و مطالعه ی جمعی در آموزش معماری
فرهاد کاروان1 کیمیا صیادی سید محله2
1) دانشیار-استاد دانشگاه-گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسالمی، همدان، ایران
2) دانشجوی دکتری تخصصی، گروه معماری، دانشکده هنرومعماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
محل انتشار :
کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان(icahu.com)
چکیده :
تشکيل گروههای مطالعه، یک راهکار بسيار موثر برای تقویت یادگيری است. به این دليل که اعضای
این گروهها، بينشهای منحصربهفردی را به اشتراک میگذارند و از یکدیگر یاد می گيرند. گروههای مطالعه بهویژه برای
تکميل پروژهها، توسعه ارائه ها مؤثر هستند. به دليل اهميت این موضوع، هدف این پژوهش بررسی مطالعهی گروهی و
نقش عوامل محيطی بر روی آن است. به نظر میرسد امروزه از هدفهای یادگيری مشارکتی تبدیل کالس به مکانی است
که در آن همکاری برتر وجود داشتهباشد و بر این مبنا عوامل و شرایط محيطی چه کمک مطلوب و موثری خواهند
داشت.
روش: این پژوهش از نوع توصيفی کيفی-تحليل ی است. ابزارهای اصل ی جهت جمعآوری اطالعات در این پژوهش شامل
مطالعات کتابخانهای و مقاالت میباشد.
یافته ها: تأثير عوامل محيطی مانند رنگ، نور، بافت، هندسه، تناسبات و کنترل سر و صدا و درجه حرارت در محيط را
ميتوان از شرایط مؤثر در یادگيری مشارکتی بسيار حائز اهميت دانست و تأثير مستقيمی را در این نوع یادگيری داشته
است.
نتیجهگیری: بر اساس یافته ها می توان نتيجه گرفت که یادگيری مشارکتی و کار گروهی و بهتر شدن در کار تيمی به
شرایط و عوامل محيطی متمرکز است. از سوی دیگر، یادگيری مشارکتی، هم به موفقيت گروه و هم به این موضوع
اهميت میدهد که هر فرد چگونه کار خود را با نقشها و وظایف مشخص انجام میدهد. بر این اساس پيشنهاد ميشود که
در مکان هایی که قرار است کارگروهی و یا مشارکت جمعی در آنجا صورت بگيرد توجه به نور ، هندسه ، کنترل سر و
صدا و نوع مبلمان و چيدمان فضایی آن مکان و عوامل محيطی دیگر نيز بشود زیرا این عوامل تاثير بسزایی در این امر
دارد
کلمات کلیدی :
عوامل محيطی
مطالعهی جمعی
یادگيری مشارکتی