شناسايي عوامل موثر بر ايجاد احساس تعلق به مكان در هنرستان‌هاي كشاورزي(محدوده مورد مطالعه: شهرستان ميناب)

شناسايي عوامل موثر بر ايجاد احساس تعلق به مكان در هنرستان‌هاي كشاورزي(محدوده مورد مطالعه: شهرستان ميناب)

فريدون حسين پور1 سيدرضا موسوي2

1) 1-دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری، دانشگاه پیام نور مرکز بندرعباس،
2) 2-استاديار گروه معماري و ساختمان، دانشگاه فنی و حرفه ای بندرعباس-دانشگاه فني و حرفه اي

محل انتشار : کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان(icahu.com)
چکیده :
مدرسه براي كودكان و نوجوانان بعد از خانواده دومين مكاني است كه بخش زيادي از وقت خود را در آن مي گذرانند، آموزش ديده ، تربيت مي شوند،با ديگران ارتباط برقرار كرده و به بازي و سرگرمي مي پردازند. حال اگر در اين مدت با محيط رواني و فيزيكي مانوس نبوده و نسبت به آن احساس تعلق خاطر نداشته باشند زمان به سختي و تلخي بر آنان خواهد گذشت و ممكن است موجب استرس،فشار روحي،بي انگيزگي، افت تحصيلي، ترك تحصيل يا فرار دانش آموز از مدرسه شود كه در هر حالت تبعات ناگواري براي فرد،خانواده،سيستم آموزشي و جامعه در پي خواهد داشت. تاكنون پژوهش‌هاي گوناگون و ارزشمندي پيرامون ايجاد حس تعلق در فضاهاي آموزشي صورت گرفته است و محققين ازجنبه‌هاي مختلف اين موضوع را مورد تحليل و واكاوي قرار داده‌اند. اما كمتر تحقيقي ظرفيت‌ هنرستان‌هاي كشاورزي را در ايجاد حس تعلق در هنرجويان مورد بررسي قرار داده است. در تحقيق حاضركه براي رفع مشكل ترك تحصيل و عدم علاقه هنرجويان هنرستان‌هاي كشاورزي به محيط آموزشي برنامه ريزي شده است به لحاظ هدف كاربردي و ازحيث گردآوري داده‌ها پيمايشي و كتابخانه‌اي است. براي گردآوري اطلاعات از مصاحبه و پرسشنامه كمك گرفته شده و اطلاعات به كمك نرم افزار SPSS و روش برنامه ريزي استراتژيك(SWOT) تحليل شده‌اند. يافته ها حاكي از آن است وجود بستر سرگرمي و نشاط ، جذابيت،تنوع ،انعطاف‌پذيري و امكان آموزش عملي و تخصصي(آموزش تجربي) در هنرستان‌هاي كشاورزي نقش عمده‌اي در ايجاد حس تعلق به فضاي آموزشي دارند. در تحقيق پيش رو مهم‌ترين پرسش از اين قرار است: مدارس و هنرستان هاي كشاورزي چگونه مي توانند در ايجاد حس تعلق دانش آموزان به فضاي آموزشي موثر باشند؟
کلمات کلیدی : احساس تعلق هنرستان كشاورزي ترك تحصيل