طراحی مدرسه بدون رقابت با هدف ارتقا خلاقیت

زهره ترابی1 نیلوفر حاج بابایی2

1) استادیار و مدیر گروه دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
2) کارشناسی ارشد ، معماری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد هیدج

محل انتشار : کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان(icahu.com)
چکیده :
سالهاست که نظام آموزش عالی کشور، نیازبه تغییروبهبود را درخویش احساس نموده وسعی کرده از روشهای پیشرفته امروزی در این جهت بهره برداری کند تا در ارتقای شخصیت معنوی، تربیت نیروی فکری وعقلانی و تربیت اجتماعی، عاطفی وجسمی آنها کمال تاثیر را داشته باشد.آنچه دغدغه خاطر بوده اینکه چگونه میتوان با بهبود کیفیت فضایی برکیفیت آموزش تاثیر مثبت نهاد ونیز چگونه میتوان محیطی خلاق وپویا بوجود آورد؟ از آنجا که بخش اعظم پرورش افراد در مدارس صورت می گیرد و کودکان بیشترین قابلیت را در یادگیری خواهند داشت و نقش آموزش و پرورش و محیط کالبدی مدارس در این امر بسیار موثر خواهد بود. به واسطه امکانات و شرایط محیط است که معلمان و مسئولان مدرسه خواهند توانست از روش ها و راه حل های نوین استفاده نمایند. در این پژوهش تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که دانش آموزان در مدرسه چگونه باید بیاموزند تا بتوانند برای زندگی در دنیای متغیر و متحول فردا آماده شوند؟ برای پاسخ گویی به این پرسش بعد از تجزیه و تحلیل مقالات و متون متعدد چنین برداشت گردید: مادامی که در مدرسه، کلاس ها همچون فضایی با نیمکت های ردیفی و پشت سر هم، راهروها طویل و تاریک و فاقد عنصر خلاق، حیاط، فضایی صرفا باز بدون هیچ گونه نوآوری باشد، کودک در آن نه تنها رشد و پرورش نمی یابد بلکه موجودی فاقد خلاقیت خواهد. لذا هدف، دست یافتن به طراحی مدرسه ایی که از حالت کسالت بار خارج شده،و فضایی پویا و قابل تغییر باشدو دانش آموزان افرادی فعال، خلاق، پر شور و با انگیزه، برای آینده جامعه پرورش یابند. در آغاز پژوهش به بیان موضوع و مسئله و اهداف پرداخته می شود. و در ادامه معضلات و نواقص مدارس ابتدایی فعلی، بررسی و بعد از انجام مطالعات محیطی بر روی بستر طراحی ، راهکارهای معماری برای تحقق مدرسه بدون رقابت با رویکرد خلاقیت پیشنهاد می شود و نهایتا بر اساس این راهکارها و ابعاد فیزیکی مورد نیاز، روند طراحی پیش گرفته می شود و طرح مورد نظر ارائه می گردد.
کلمات کلیدی : مدرسه ابتدایی, خلاقیت ,آموزش , یادگیری