مطالعه وبسایت کتاب‌فروشی‌های اینترنتی ایرانی از منظر طراحی گرافیک

مطالعه وبسایت کتاب‌فروشی‌های اینترنتی ایرانی از منظر طراحی گرافیک

آناهیتا مقبلی1 محمدیوسف امیری2

1) دانشیار گروه علمی هنر، دانشگاه پیام نور تهران -
2) دانشجوی کارشناسی‌ارشد ارتباط تصویری، مؤسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس -

محل انتشار : کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان(icahu.com)
چکیده :
پژوهش حاضر بر آن است تا وجوه گرافیکی وب‌سایت‌ کتاب‌فروشی‌های اینترنتی ایرانی را بررسی کند. گرافیک دیجیتال به عنوان حوزه‌ای وسیع از هنرهای کاربردی، در طراحی وب‌سایت‌های فروشگاهی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. این پژوهش با توجه ‌به هدفی که دارد، از حیث نوع، کاربردی است و در دسته پژوهش‌های کیفی قرار می‌گیرد و با توجه به چهار مؤلفه بنیادی پیشنهادشده توسط نینا آرو، یعنی تعادل، ریتم، تأکید و وحدت نوشته شده‌ است. بر این اساس پنج وب‌سایت ایران‌کتاب، آدینه‌بوک، شهرکتاب آنلاین، سی‌بوک و کتاب‌وب به عنوان وب‌سایت‌هایی با بیشترین بازدید روزانه انتخاب شدند. پس از تحلیل و مطالعه بر روی وب‌سایت‌ها، می‌توان چنین نتیجه گرفت که استفاده از عناصر بصری متنوع و زیاد در وب‌سایت‌های فروش کتاب از قابل‌توجیه نیست، چراکه کتاب‌ها به عنوان محصولات این سایت‌ها، جلدهای متنوع و گوناگونی دارند و طرح گرافیکی سایت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. بر همین مبنا پیشنهاد می‌شود با بهره‌گیری از مؤلفه‌هایی همچون تعادل، ریتم، تأکید و وحدت، طرح گرافیکی خوانا، واضح و منسجمی برای وب‌سایت‌های فروش اینترنتی کتاب ارائه شود که متناسب با موضوع کتاب و دغدغه مخاطبان آن باشد.
کلمات کلیدی : هنر کاربردی طراحی گرافیک گرافیک دیجیتال فروش اینترنتی کتاب