عوامل موثر بر تعاملات فرهنگی در طراحی فضاهای هنری نمونه موردی خانه مد

عوامل موثر بر تعاملات فرهنگی در طراحی فضاهای هنری نمونه موردی خانه مد

نرجس زمان ثانی1 نیاز اسمعیلی2

1) - دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، ایران-
2) استادیار، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز،

محل انتشار : کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان(icahu.com)
چکیده :
در این پژوهش به تاثیر مفهوم مد بر ارتقا فرهنگ جامعه و تعاملات فرهنگی در طراحی خانه مد می پردازیم، و به بررسی نمونه های موردی ، تاریخچه مد و نگرش ها به مد و خانه مد و انواع مد در همه جوامع و فرهنگ ها و الگو های فرهنگی پرداختیم. این پژوهش با مطالعه کیفی و روش تحقیق توصیفی صورت پذیرفته و ابزار گردآوری داده های آن مشاهدات عینی و مطالعه منابع مکتوب و اسناد و مدارک میباشد، اهداف مطرح شده ایجاد محیطی مناسب برای تمام فعالیت هایی است که با مد در ارتباط بوده که شامل محیطی جهت ارائه لباس، برگزاری همایش ها، کارگاه های آموزشی دوخت، وجود فضاهای جهت عرضه و نمایش و...مد نظر می‌باشد. همچنین مجموعه پویا و الهام بخش و سرشار از سرزندگی جهت طراحی لباس و مد و فشن و آشنا نمودن مردم با آثار، بازدید از گالری ها با هدف ارتقاء فرهنگ پوششی جامعه می باشد. در نتیجه در طراحی خانه مد می بایست به تناسبات اندازه ها و رنگها دقت بسیار بیشتری نسبت به قبل نمود و سعی شود جداره ها و نمای ساختمان و ریز فضاها از نظر شکل و مفهوم ، نمادهایی چون برش و دوخت به مخاطب القا کند. این مرکز باید بتواند علاوه بر سیاست گذاری و تولید محتوا، به عرضه محصولات متنوع و متفاوت و بصورت خرد و کلان با بالا بردن تعاملات فرهنگی کمک نماید. این ساختمان با توجه به رویکرد خاصی که در زمینه پوشاک میتواند داشته باشد، قادر خواهد بود از یکی از اصول طراحی بین المللی یا داخلی را درساختار خود رعایت کند. طبق بررسی های صورت گرفته طراحی خانه مد نیز می تواند نمادی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی جامعه باشد.
کلمات کلیدی : مد خانه مد تعاملات فرهنگی الگوهای فرهنگی.