طبقه بندی شیوه های اجرایی تبلیغات تعاملی سه بعدی آنامورفیک
طبقه بندی شیوه های اجرایی تبلیغات تعاملی سه بعدی آنامورفیک
مرضیه سادات شهیدی1 نظام الدین امامی فر2
1) دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه علوم تحقیقات
2) استادیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد
محل انتشار :
کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان(icahu.com)
چکیده :
چکیده
مقاله حاضر، به بررسی و طبقهبندی شیوه¬های اجرائی تبلیغات تعاملی سه بعدی بر مبنای فن پرسپكتيو معكوس و چاپ استیکر می¬پردازد. تبلیغات آنامورفیک شاخهای از تبلیغات گرافیک محیطی است که به نوعی هنر جدید محسوب می¬شود. تبلیغات با همسو شدن با فناوریهای دیجیتال، حوزه تأثیرپذیری خود را بر مصرفکنندگان، وسعت بیشتری بخشیده است؛ بطوریکه فناوری، اثرات محیط خارج از منزل و گرافیک محیط شهری را تقویت کرده و به عنوان یک رسانه تعاملی عمل می¬کند. این تبلیغات متکی به ابزارهایی هستند که در خود تبلیغ گنجانده شده است و به قصد برانگیختن رفتار تعریفشدهای در مخاطبان انجام می¬گیرد و به دلیل بازخوردهای واقعی و استفاده از تکنولوژی خاص می¬تواند یکی از راهکارهای مهم جذب مخاطب و فروش کالا باشد. در این نوع از تبلیغات، استفاده از تکنیکهای اپتیکی و هندسی پیچیده با توجه به زاویه دید مخاطب انجام می¬گیرد. مخاطب با دوربین گوشی همراه می¬تواند به تصویر مجازی جدیدی دست پیدا کند و تصویر دفرمه را به صورت حجم سه بعدی ملاحظه نماید. گونههای اجرایی تبلیغات تعاملی سهبعدی آنامورفیک در سطوح مختلف هدف این پژوهش است و دوازده گونه متفاوت را پوشش میدهد. اهمیت تعاملی بودن یک تبلیغ در این است که با آگاهی دادن به مخاطبان و ترغیب آنان به عکاسی با دوربین موبایل سبب میشود بعد از ارسال در فضای مجازی، به گونهای از تبلیغات، مبدل گردد. روش تحقیق مناسب برای پژوهش، کیفی و ترکیبی از روش¬های توصیفی، تحلیلی است. شیوه گردآوری داده¬ها عبارتند از: منابع معتبر مكتوب، مشاهدات و برداشت های علمی است. جمع¬آوری داده¬های پژوهش به صورت کتابخانه¬ای، اینترنتی، و یافتهها و تحلیلهای مولف و اجرای کار به صورت کاربردی میباشد.
کلمات کلیدی :
کلید واژه: شیوه های اجرائی
تبلیغات تعاملی
تبلیغات سه بعدی
آنامورفیک