مقایسه سه خودرو بنزینی،الکتریکی،آب‌سوز و تاثیر آن‌ها بر آلودگی هوا

مقایسه سه خودرو بنزینی،الکتریکی،آب‌سوز و تاثیر آن‌ها بر آلودگی هوا

محدثه فیاضی1 رضا امین2 علی خدائی3

1) دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
2) کارشناس ارشد مهندسی عمران برنامه ریزی حمل‌ونقل ،دانشگاه صنعتی امیرکبیر
3) استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر

محل انتشار : نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و ششمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(9icrsie.com)
چکیده :
در چند دهه‌ی اخیر افزایش جمعیت ، باعث افزایش تقاضا برای حمل ونقل شده است. با رشد جمعیت شهرنشینی نیز افزایش پیدا کرده است که به طور مستقیم سبب رشد چشمگیر صنعت خودروسازی شده است که باعث ایجاد مشکلات متعددی همچون ترافیک ، آلودگی هوا و ایضا آلودگی صوتی به خصوص در سطح کلان‌شهرها است. از سویی دیگر آلودگی هوا، یکی از جدی ترین مشکلات محیط‌زیست است که عوامل مختلفی در تولید و تشدید آن دخیل هستند. یکی از این عوامل، انتشار گازهای گلخانه ای و آلاینده‌هایی است از خودروهای با سوخت فسیلی که در بسیاری از کشورها به عنوان منبع اصلی حمل‌ونقل استفاده می‌شوند. با توجه به اینکه مصرف سوخت و منابع نفت و گاز رابطه‌ی مستقیمی با ازدیاد خودروها دارد،یکی دیگر از مشکلات جدی ، تمام شدن این منابع ارزشمند است. در نتیجه سیاست کشورها و مهم‌تر از همه کشور ما باید به دنبال حل این قبیل مشکلات باشد. یکی از روش‌های حل آن جایگزین کردن خودروهای الکتریکی و آب‌سوز به جای خودروهای درون‌سوز است. در این پژوهش از دیدگاه محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا و تولید ریزگردها این نوع خودروها پیشنهاد شده و مورد بررسی قرار گرفته است. . خودروهای الکتریکی به جای سوخت فسیلی، ازبرق به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند و در نتیجه کمترین مقدار گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا را تولید می‌کنند. خودروهای آب‌سوز نیز به جای سوخت فسیلی از آب به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند و تنها محصول فرعی آنها بخار آب است که تأثیر نامطلوبی بر محیط‌زیست برجای نمی‌گذارد . با این حال، هر دو نوع خودروی پیشنهادی آب‌سوز و الکتریکی به جای خودروی فسیلی دارای چالش‌ها و محدودیت‌های خود هستند که به آن ها اشاره خواهد شد.
کلمات کلیدی : آلودگی هوا خودروی فسیلی خودروی الکتریکی خودروی آب‌سوز