بازشناسی جايگاه تقليد در آموزش فرآیند طراحی معماری از منظر پژوهش های بین المللی

بازشناسی جايگاه تقليد در آموزش فرآیند طراحی معماری از منظر پژوهش های بین المللی

مرضیه هومانی راد1 مریم خسروجردی2

1) 1- استادیار گروه معماری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی،
2) 2- دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی،

محل انتشار : دهمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(10icsau.ir)
چکیده :
نظریه پردازان متعددی بر این اعتقادند که قرار گرفتن در محیط خلاق و در معرض محصولات نمونه خلق شده می تواند باعث تقلید شده و اثر خلاقانه را تحت تأثیر قرار دهد ، اگر این تقلید مثبت گرا و با انگیزه پیشرفت باشد منجر به تولید آثاری متفاوت و خلاقانه می گردد و اگر منفی گرا و با انگیزه پیشگیری صورت بگیرد، موجب دگرگونی در نتایج فرآیند طراحی می گردد . از آنجا که تقلید در حقیقت نوعی فعالیت مربوط به پردازش اطلاعات مشاهده شده است بنابراین شکل گیری آن به صورت گام به گام می باشد ؛ هوش حسی و حرکتی به صورت فعالیت همسان سازی گسترش می یابد و اشیاء خارجی را به خورد الگوهای موجود می دهد و باعث خلق یک اثر هنری می گردد. در این مقاله براساس شیوه های پژوهش کتابخانه ای-اسنادی وتوصیفی به صورت مروری به بررسی موضوع پرداخته و از روشهای کیفی بهره گرفته شده است. تئوری ها و مدل های متعدد فرآیند های طراحی معماری بررسی شده و ضمن تطبیق و تجمیع آنها، ویژگیهای برجسته مرتبط با هر روش معرفی می گردد و سپس بسته به عوامل مؤثر در انتخاب روش، بهترین موقعیت استفاده از هر یک مورد بررسی و مورد جمع بندی قرار می گیرد تا راهگشای دانشجویان معماری در عرصه فرآیند طراخی معماری باشد.
کلمات کلیدی : تقلید روش شناسی فرآیند های طراحی معماری آموزش معماری آکادمیک خلاقیت .