کارآفرینی پایدار و گردشگری کوهستان

پگاه مریدسادات1 آتنا سهیل عزیزی2

1) عضو هیات علمی گروه جغرافیای انسانی و آمایش، داشنکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران
2) دانشجوی کارشناسی جغرافیا گرایش سنجش از دور،دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران

محل انتشار : کوهستان پایدار(mountainuma.ir)
چکیده :
گردشگری کوهستان فرصتهای متنوعی برای کارآفرینی، اشتغال و درآمدزایی ایجاد می‌نماید. علی رغم اثرات مثبت اقتصادی، در نبود راهبردها، سیاستها و اقدامات مناسب، موجب تخریب و آلودگی محیط زیست، آسیب به جاذبه های گردشگری کوهستان و معیشت پایدار ساکنان می‌شود. کارآفرینی پایدار راهبردی پاسخگو برای حفظ محیط زیست همزمان با خلق ارزشهای اقتصادی در این نواحی است. کارآفرینی پایدار گردشگری کوهستان، قادر است با راه اندازی کسب و کارهای نوآورانه پایدار در زمینه گردشگری کوهستان و یا پایدارسازی کسب و کارهای موجود، به طور همزمان ارزشهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی بیافریند. لازمه این امر وجود فضای مساعد کارآفرینانه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی، سیاسی، نهادی، زیرساختی؛ جاذبه های گردشگری، و نوآوری در ابعاد مذکور و نیز مدیریت و بازاریابی مقصد و توسعه محصولات گردشگری کوهستان است. مطالعه حاضر به روش اسنادی بوده و به دنبال تبیین مفهوم کارآفرینی پایدار گردشگری کوهستان و عوامل موثر بر آن است.
کلمات کلیدی : توسعه پایدار گردشگری کارآفرینی کوهستان