تاثیر هشت هفته تمرین نوروفیدبک بر مهارتهای حرکتی درشت کودکانکم توان ذهنی

تاثیر هشت هفته تمرین نوروفیدبک بر مهارتهای حرکتی درشت کودکانکم توان ذهنی

رضا فرضی زاده1 نبیل نیازی کامل2

1) دانشیار فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

محل انتشار : دومین همایش‌ بین‌المللی فیزیولوژی ورزشی (sportuma2023.ir)
چکیده :
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هشت هفته تمرینات نوروفیدبک بر مهارت‌های حرکتی درشت کودکان کم توان ذهنی انجام شده است. روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه تجربی و کاربردی با طرح تحقیق پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود، که طی آن اثر بخشی هشت هفته تمرینات نوروفیدبک بر عملکردهای حرکتی درشت ، برروی جامعه دانش‌آموزان کم توان ذهنی با سن 9 تا 12 سال شهر اردبیل مورد بررسی قرار گرفت. تعداد 30 دانش‌آموز کم توان ذهنی (تأیید شده توسط پزشک مربوطه) مدارس استثنایی شهر اردبیل به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. یافته‌ها: بر اساس یافته های پژوهش، تمرینات نوروفیدبک توانسته¬اند بر روی مهارت های حرکتی درشت، آزمودنی های تحقیق اثر معناداری گذاشته و موجب بهبود آن ها شوند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق می توان نتیجه گرفت که تمرینات نوروفیدبک می توانند موجب بهبود در عملکرد مهارت های حرکتی درشت کودکان دارای کم توانی ذهنی شوند.
کلمات کلیدی : کلیدواژه‌ها: کم توان ذهنی تمرینات اسپاک مهارت های حرکتی درشت.