تاثیر تمرینات اسپارک بر کنترل حرکتی کودکان ‏مبتلا به اوتیسم 6 تا 12 ساله ‏

تاثیر تمرینات اسپارک بر کنترل حرکتی کودکان ‏مبتلا به اوتیسم 6 تا 12 ساله ‏

معرفت سیاهکوهیان1 نبیل نیازی کامل2

1) استاد فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

محل انتشار : دومین همایش‌ بین‌المللی فیزیولوژی ورزشی (sportuma2023.ir)
چکیده :
چکیده هدف: اختلال طیف اوتیسم به عنوان یک اختلال نورولوژیکی مطرح شده است که معمولاً در سال¬هاي اولیه رشد کودك بروز می¬کند. یکی از تئوري¬هاي شناخته شده که در سال¬هاي اخیر جهت یافتن رابطه مغز و رفتار در کودکان اختلال طیف اوتیسم مورد توجه محققان قرار گرفته است، تئوري کارکرد اجرایی می¬باشد. بنابر نظر محققان حوزه نوروسایکولوژي، ساختارهاي مغزي آهیانه و پیشانی در رشد و بلوغ کارکردهاي اجرایی در کودکان نقش اساسی دارد. از این رو ارائه مداخله¬هاي مناسب می¬تواند موجب بهبود کارکردهاي اجرایی در این کودکان گردد. بنابراین هدف این تحقیق تاثیر تمرینات اسپارک بر کنترل حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم ‏بود. روش پژوهشی: روش پژوهش نیمه‎ ‎آزمایشی‎ ‎و با طرح پیش‎ ‎آزمون‎ ‎و پس‎ ‎آزمون با‎ ‎گروه کنترل انجام شد.‏‎ ‎جامعه ‏آماری شامل کلیه کودکان 6 تا 12 سال مبتلا به اوتیسم‎ ‎خفیف شهرستان اردبیل بود که به صورت ‏تصادفی هدفمند 30 نفر از آنها انتخاب و در دو ‏گروه 15 نفری آزمایش (میانگین سنی: 56/1±12/8) و ‏کنترل (میانگین سنی:58/1± 78/7) قرار گرفتند.ابزار پژوهش پرسشنامه‎ ‎کارکردهای اجرایی بریف فرم والدین بالستر ‏جرارد و همکاران(2000‏) ‏بود که در پیش‌آزمون و پس‌آزمون به طور مشابه هم انجام دادند. گروه آزمایش طی ‏‏12 هفته، هفته‌ای سه جلسه و هر جلسه 70 دقیقه به اجرای ‏تمرینات مربع گام برداری پرداختند. داده‌ها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس یکراهه در نرم افزار ‏Spss‏ نسخه 24 تحلیل شد. ‏ یافته¬ها: نتایج نشان ‏داد که با کنترل نمرة پیش‌آزمون، بین نمرات آزمون کنترل حرکتی دو گروه تجربی ‏و ‏کنترل در پس آزمون تفاوت معنادار وجود دارد (001/0‏p=‎‏). ‏ نتیجه¬گیری: بنابراین انجام این تمرینات می تواند راهبردی موثر برای بهبود کنترل حرکتی در کودکان مبتلا ‏به اوتیسم خفیف باشد
کلمات کلیدی : کلیدواژه¬ها: مربع گام برداری کنترل بازدای اوتیسم