شناسایی راهکارهای یهیود وضعیت بازاریابی ذرت در استان ایلام

شناسایی راهکارهای یهیود وضعیت بازاریابی ذرت در استان ایلام

صفا فرخی1 علی علایی2 محمدباقر آرایش3

1) استادیار دانشگاه آزاد اسلامی ایلام.
2) کارشناس ارشد رشته مدیریت کشاورزی.
3) استادیار دانشگاه آزاد اسلامی ایلام.

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار، راهکارها و چالش ها با محوریت کشاورزی ، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری(2icsda.ir)
چکیده :
کشور ایران با دارا بودن تنوع آب و هوایی از مزیت نسبی در تولید بسیاری از محصولات زراعی برخوردار است و از جمله محصولات مهم و استراتژیک که وابستگی زیادی به خارج وجود دارد ذرت است که بیش از 50 درصد نیاز کشور از خارج تامین می شود. در استان ایلام با وجود مناطق مستعد بخصوص در شهرستان های دهلران، مهران، دره شهر و چرداول امکان کشت و تولید آن وجود دارد اما مشکلات مربوط به بازاریابی و فروش این محصول از عوامل محدودکننده توسعه کشت این محصول محسوب می شود که در این تحقیق؛ ضمن بررسی جوانب امر و وضعیت موجود در زمینه بازاریابی ذرت در استان ایلام به راهکارها و پیشنهاداتی جهت بهبود وضعیت بازاریابی و تسهیل تولید و توسعه کشت ذرت دست یافته و ارائه شده اند. در این تحقیق ضمن انجام مطالعات کتابخانه ای و جمع آوری یافته های قبلی؛ با تهیه پرسشنامه و توزیع و جمع آوری آن در بین کارشناسان و مدیران مرتیط با موضوع، به تعداد 95 نفر با استفاده از روش تحلیل عاملی نتایج حاصله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نقش شش عامل: اقتصادی و مالی- فنی- ترویجی-حمایتی و پشتیبانی- فرهنگی و نگرشی – استراتژیکی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص گردید که در بسیاری از موارد نیاز به مداخله دولت و بخصوص وزارت جهاد کشاورزی است و هر یک از عوامل مذکور دارای اثراتی در بهبود بازاریابی ذرت هستند که با استفاده بیشتر از طرفیت بخش خصوصی و کنترل واردات، اعطای تسهیلات کم بهره و خرید تضمینی و پرداخت به موقع بهای ذرت می توان به اهداف مورد نظر دست یافت.
کلمات کلیدی : شناسایی راهکارها بهبود وضعیت بازاریابی ذرت استان ایلام