توسعه گردشگري و تأثیر آن بر اقتصاد گردشگري

کلثوم خلیلوند1 ژیلامحمدزاده2

1) دکتری مدیریت شهری
2) دانشجوی کارشناسی ارشدمدیریت جهانگردی باختر

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار، راهکارها و چالش ها با محوریت کشاورزی ، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری(2icsda.ir)
چکیده :
در این پژوهش، هدف رویکرد راهبردي به مسئله گردشگري رویدادها در کشور است، رویکرد راهبردي عامل مهمی در پیوند مدیریت و برنامه ریزي شهري است که داراي رویکرد منطقی و به هم پیوسته می باشد. در این پژوهش به معرفی پتانسیل هاي جذب گردشگري رویدادها و نقش آن در اقتصاد شهري در کشورپرداخته شده است. روش مطالعه در این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی و کتابخانهاي است که به تحلیل نقاط قوت،ضعف، تهدیدها و فرصت هایی که در این زمینه وجود دارد، با استفاده از مدل راهبردي swot پرداخته شده است. با توجه به مطالعات صورت گرفته و مجموعه عوامل داخلی و خارجی که شناسایی شده اند، نتایج پژوهش نشان می دهد که بسیاري ازکلان شهرهاي کشور همچون تهران، مشهد، اصفهان و دیگر مراکز و شهرها قابلیت تبدیل شدن به یک قطب گردشگري رویدادها را دارا می باشند و در برخی موارد، نیازمند بازنگري و ارائه سیاست هاي مناسب در جهت رفع ضعف ها و تهدیدات با استفاده از نقاط قوت و فرصت ها می باشد که با ارائه راهبردهاي اثربخش از لحاظ اقتصادي، اجتماعی، فرهنگی و گسترش صنعت توریسم در کشور گام مهمی برداشته شود.
کلمات کلیدی : راهبرد گردشگري رویدادها کلانشهر اقتصادشهري ایران