ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری با رویکرد رضایت شهروندی
ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری با رویکرد رضایت شهروندی
عزت اله مافي1 فهيمه كريمي كلاته سنجر2 نسرين شريفي3
1) دکتر، دانشيار دانشگاه فردوسي مشهد. خراسان رضوی. ایران
2) کارشناسی ارشد جغرافیا برنامه ریزی شهری - دانشگاه آزاد شیروان. خراسان شمالی. ایران.
3) کارشناسی ارشد جغرافیا برنامه ریزی شهری - دانشگاه آزاد شیروان. خراسان شمالی. ایران.
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار، راهکارها و چالش ها با محوریت کشاورزی ، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری(2icsda.ir)
چکیده :
هدف عمده پژوهش حاضر، ارزیابی شاخص های کیفیت زندگی شهری با رویکرد رضایت شهروندی میباشد. جامعهی پژوهش شامل کلیهی مواردی است که دارای خصوصیات و ویژگیهای مشترک و موردنظر پژوهشگر باشند. جامعه آماری این مطالعه را کارکنان بانک ملت بجنورد که 120 نفر میباشند را تشکیل میدهند و از نمونهگیری تصادفی ساده استفاده میشود؛ و از فرمول کوکران برای تعیین نمونه استفاده میشود که تعداد 91 نفر میباشد که تعداد 86 پرسشنامه بازگردانده شد. پژوهش حاضر ازنظر هدف كاربردي و ازنظر ماهيت و روش تحقيق، توصيفي از نوع پیمایشی است. توصیفی است به این خاطر که تصویری از وضع موجود را ارائه میدهد و پیمایشـی ازاینجهت کـه با گـردآوری اطلاعات از جامعـه آماری از طریـق پرسشنامه میپردازد و با بهرهگیری از روشهای پیمایشی انحراف از عملکرد را نیز اندازهگیری میکند.. دادهها بهوسیله نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی اسپرمن، تی استیودنت و فریدمن انجام پذیرفته است. در این پژوهش سعی شده تا شاخص های کیفیت زندگی شهری با رویکرد رضایت شهروندی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
کیفیت زندگی
ارزیابی
زندگی شهری
رضایت شهروندی