بررسی موانع زیربنایی و تبلیغاتی توسعه گردشگری مطالعه موردی: شهرستان قائمشهر

بررسی موانع زیربنایی و تبلیغاتی توسعه گردشگری مطالعه موردی: شهرستان قائمشهر

مهدی سندگل1 زهرا شریفی نیا2 معصومه حافظ رضازاده3

1) گروه جغرافیا و برنامه ریزی توریسم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران
2) گروه جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران.
3) گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار، راهکارها و چالش ها با محوریت کشاورزی ، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری(2icsda.ir)
چکیده :
امروزه توسعه گردشگری در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به عنوان یک کاتالیزور موثر برای توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود، اما با توجه به نقش مهم این صنعت در توسعه مناطق شهری و روستایی همواره موانعی وجود دارد که مانع از توسعه این صنعت می شود. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی موانع توسعه گردشگری و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود شرایط فعلی گردشگری شهرستان قائمشهر می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری داده¬ها کتابخانه¬ای و میدانی است. جمعیت آماری تحقیق را جمعیت شهرستان قائمشهر در سال 1390 تشکیل می دهد که از 383 نمونه پرسشگری گردید. یافته های توصیفی تحقیق نشان داد که حدود 69 درصد پاسخگویان وضعیت امکانات زیربنایی، خدماتی، سازمانی و تبلیغاتی گردشگری را در شهرستان قائمشهر در حد خیلی کم بر آورد کرده اند. همچنین یافته های تحلیلی تحقیق با استفاده از آزمون Binomial test نیز نشان داد که با توجه به سطح معناداری کوچک تر از 05.0، نسبت آزمون(50.0) از نسبت مشاهده شده کوچک تر است. بنابراین مشخص گردید که شهرستان قائمشهر با کمبود امکانات زیربنایی، خدماتی، سازمانی و تبلیغاتی گردشگری جهت جذب گردشگر مواجه است.
کلمات کلیدی : گردشگری توسعه گردشگری موانع شهرستان قائمشهر