بررسی اثر پذیری نگرش دانشجویان نسبت به درس زبان انگلیسی عمومی پس از اجرای طرح تعالی درکلاس

بررسی اثر پذیری نگرش دانشجویان نسبت به درس زبان انگلیسی عمومی پس از اجرای طرح تعالی درکلاس

آزاده نعمتی1

1) دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم، گروه آموزش زبان انگلیسی، جهرم، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
هدف از این مقاله بررسی اثر پذیری نگرش دانشجویان نسبت به درس زبان انگلیسی عمومی پس از اجرای طرح تعالی درگروه آزمایش می باشد. طرح تعالی که توسط نویسنده طراحی و نام گزاری شده است طرحی برای ایجاد نظم در کلاس های زبان انگلیسی عمومی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر تمامی دانشجویان درس زبان انگلیسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم بود. نحوه انتخاب دانشجویان به صورت هدفمند بود. در این پژوهش 270 دانشجو شرکت داشتند که در دو گروه آزمایش (130 نفر) و کنترل (140 نفر) قرار گرفتند.از دو ابزار طرح تعالی که توسط محقق تهیه شده است وپرسشنامه انگیزه / دیدگاه گاردنراستفاده شد. نتایج تحلیل آنکوا نشان داد که مؤلفه های علاقه، نگرش، دارای تفاوت معناداری در سطح 001/0 بین دو گروه آزمایش و کنترل بوده اند و مؤلفه ارزیابی معلم و تمایل به یادگیری دارای تفاوت معناداری به ترتیب در سطح 05/0 و 01/0 بین دو گروه آزمایش و کنترل بوده اند. نتیجه آزمون کوواریانس نشان دهنده تفاوت نگرش کلی بین دو گروه آزمایش و کنترل در سطح 001/0 معنادار بوده است. مقایسه اندازه اثر (مجذور ایتا) نشان می دهد که بالاترین تأثیر بر مؤلفه علاقه به یادگیری بوده است. لذا در مجموع می توان نتیجه گرفت که اجرای طرح تعالی باعث افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی و تمام ابعاد آن در دانشجویان گردیده است. بیشترین افزایش نیز مربوط به مؤلفه علاقه به یادگیری دانشجویان بوده است. هم چنین درجه سختی یادگیری زبان انگلیسی با اجرای طرح تعالی کاهش پیدا کرده است.
کلمات کلیدی : نگرش طرح تعالی ارزیابی درس نگرش سختی و آسانی درس.