بررسی ارتباط بین مهارت های مقابله ای و استرس دانشجویان

مهری رحمانی1 لیلا سادات جعفرپور2 ارزوجیریایی3

1) دانشجوی دکتری، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی ، دانشگاه پیام نور، ایران.
2) دانشجو ، گروه روانشناسی ،دانشگاه پیام نور ،ایران.
3) دانشجو ، گروه روانشناسی ،دانشگاه پیام نور ،ایران.

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، رابطه بین مهارت های مقابله ای با استرس، بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور فرمهین و دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلق اراک بود. نمونه آماری پژوهش شامل 150 دانشجوی دختر و پسر بود .استرس دانشجویان ، متغیر وابسته و مهارت های مقابله ای استرس ، متغیر وابسته در نظر گرفته شده بودند. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران و مهارت های مقابله ای اندلر و پارکر استفاده شده است . با توجه به این که در این پژوهش هدف اصلی مقایسه متغیر های استرس ادراک شده و مهارت های مقابله ای بود ، بنابراین برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها از آزمون پیرسون استفاده شد و نتایج زیر به دست آمد .نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها در سطح معنی داری 05/0 نشان دادکه از میان مهارت های مقابله ای فقط مهارت مقابله ای هیجان مدار با استرس رابطه معنی داری وجود دارد .
کلمات کلیدی : استرس مهارت های مقابله ای مسئله مدار هیجان مدار اجتناب مدار.