بازی‌های کامپیوتری و نقش تربیتی آن بر کودکان

سیف اله فضل الهی قمشی1

1) استادیار و مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
هدف شناسایی و الویت بندی نقش تربیتی بازی‌های کامپیوتری بر کودکان از دیدگاه مدیران مدارس ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 2استان قم و روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تعداد 96 نفر از مدیران مدارس ابتدایی در سال تحصیلی 94-93 که کل آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته، حاوی تعداد 32 سوال بسته پاسخ در طیف 5 درجه ایی لیکرت با پایایی معادل 0.89 براساس آلفای کرانباخ جمع‌آوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها براساس روش‌های آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد، ضریب پراکندگی) و آمار استنباطی در حد آزمون Z تک گروهی نشان داد : استفاده نا مناسب از بازی‌های رایانه‌ای موجب ایجاد هیجانات منفی و اضطراب، آسیب دیدن چشم ، گرایش به خیالپردازی، القائ باورهای نا بهنجار فرهنگی، افزایش پرخاشگری ، افزایش ضریب ستیزه جویی ، کاهش صمیمیت با والدین، کاهش مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، کم حوصلگی ، گسست عاطفی با اعضاء خانواده، افزایش تیک‌های عصبی و پرش‌های عضلانی ، بی توجهی به شئونات خانواده، توقف رشد مهارت‌های ارتباطی، الگوسازی غلط ، افت تحصیلی، شکل گیری تمایلات و گرایشات منفی، زیر پا گذاردن قراردادهای عرفی خانواده، بلوغ زودرس ، گوشه‌گیری و افسردگی و افزایش انزواطلبی در کودکان می شود که به ترتیب در الویت اول تا بیستم قرار گرفتند
کلمات کلیدی : نقش تربيتي بازي‌های کامپیوتری كودكان مدیران