اثربخشی کتاب درمانی تحولی بر مهارت های اجتماعی کودکان دبستانی
اثربخشی کتاب درمانی تحولی بر مهارت های اجتماعی کودکان دبستانی
مهدیه آرایی1 مهدی رحیمی2 مریم زارع3
1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد، ایران-
2) استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه
3) استادیار گروه علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
یکی از بهترین و مناسبترین روشها برای انتقال مفاهیم به کودکان برای درک مسائل و شرایط پیشآمده و کمک به حل مشکلات و تعارضهای آنها استفاده از داستان و قصهگویی هدفمند و یا به عبارتی کتاب درمانی است. کتابدرمانی تحولی، یکی از انواع کتابدرمانی است که در این پژوهش به آن پرداخته شدهاست. این نوع کتابدرمانی ، درمحیط کلاس درس روی میدهد و معلم سعی میکند روش و رفتارهای مثبت مواجه با چالشهای زندگی رانشان دهد. این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی کتابدرمانی تحولی بر مهارتاجتماعی دانشآموزان مقطع سوم دبستان شهر یزد، انجام شد. برای اندازهگیری متغیر وابسته، از پرسشنامه فرم معلم مهارت اجتماعی گرشام و الیوت (1990)، استفاده گردید. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پسآزمون با گروه گواه است و از لحاظ هدف در زمره پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی مشغول به تحصیل در مدارس ابتدایی، در سال 95-1394 در شهرستان یزد است. نمونه مورد پژوهش، به روش نمونه گیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدهاست. مدرسه انتخاب شده دارای یک کلاس در پایه سوم ابتدایی بود که به عنوان گروه آزمایش در نظر گرفته شد. سپس به صورت هدفمند، مدرسهای درهمان ناحیه به عنوان گروه گواه در نظر گرفته شد تا مقدار واریانس در پیشآزمون به حداقل برسد. نمونه این پژوهش یک نمونه40 نفری است که در دوگروه آزمایش و گواه (20نفر در هرگروه)، گمارده شدهاند. در این پژوهش، به منظور توصیف داده ها از شاخصهای آمار توصیفی شامل نمودار، میانگین، انحراف معیار و واریانس استفاده شد و به منظور بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون مانکوا و آزمون مقایسه میانگین¬ها تی مستقل استفاده گردید که نشاندهنده تأیید شدن 4 فرضیه بود. نتایج بیانگر این موضوع بود که کتابدرمانی تحولی بر مهارت اجتماعی و ابعاد آن، یعنی همکاری، قاطعیت و خویشتنداری بود.
کلمات کلیدی :
کتاب درمانی تحولی
مهارت های اجتماعی