تحلیل محتوای کتاب علوم سوم ابتدایی سال 95- 1394 از منظر فعال و یا غیر فعال بودن به روش ویلیام رومی

تحلیل محتوای کتاب علوم سوم ابتدایی سال 95- 1394 از منظر فعال و یا غیر فعال بودن به روش ویلیام رومی

آیدا مظاهری1 زهرا دادگری کرمانی2 سبحان محمدی3 پروین سالاری چینه4

1) دانشجوی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان کرمان
2) دبیر علوم انسانی کرمان
3) کاردانی رشته تاسیسات دانشگاه شهید رجائی کرمان
4) دکترای علوم تربیتی استاد دانشگاه فرهنگیان

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
تدوين، اصلاح و تغيير كتب درسي از نيازهای مبرم نظام آموزشي هر كشوری است كه از اين طريق بتوان به تدوين و طرح محتوای كتب جديدی دست يافت و دانش آموزان را با سير پيشرفت جهاني و كشوری، همگام ساخت (شکاری ونجاريان،1391(.هدف اين پژوهش تحليل محتوايي كتاب علوم پايه ی سوم ابتدايي تاليف سال1394-1395 ازمنظر فعال و غير فعال و همچنین پژوهشی یا غیر پژوهشی بودن آن بر مبنای تحليل محتوای ويليام رومي مي باشد. روش مورد استفاده در تحليل محتوا از روش های توصيفي است كه بر اساس سه شاخص ارزيابي متن، تصوير و سوالات بود. برای اجرای روش تحليل ويليام رومي از كل كتاب به عنوان جامعه آماری و نمونه انتخاب شده است. ابزارجمع آوری اطلاعات، سياهه ی تحليل مبتني بر روش ويليام رومي است كه براساس مباني نظری تهيه و روايي آن توسط متخصصان علوم تربيتي تأييد شده است. واحد مطالعه، درسهای مندرج در كتاب و واحد تجزيه و تحليل، متن، پرسشها و تصاوير كتاب است كه بر اساس مقوله های فعال و غيرفعال و همچنین پژوهشی و غیر پژوهشی توسط فرمول ويليام رومي تحليل و ضريب درگيری آنها مشخص شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که متن وتصاور کتاب علوم سوم ابتدایی غیر فعال ولی سوالات فعال و پژوهش محور می باشند.
کلمات کلیدی : كتاب علوم ابتدایی تغيير و تحول تحليل