تاثیر مهارت های اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مقطع ابتدایی ناشنوا و نابینا شهرستان لردگان در سال تحصیلی 1394-1393

تاثیر مهارت های اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مقطع ابتدایی ناشنوا و نابینا شهرستان لردگان در سال تحصیلی 1394-1393

حمزه میرزایی1 بتول حیدری2

1) حمزه میرزایی
2) بتول حیدری

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
چکیده: پژوهش حاضر بررسی تأثیر مهارت های اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ناشنوا و نابینای شهرستان لردگان در سال تحصیلی 1395-1394میباشد. در پژوهش حاضر از مجموع 50 دانش آموز ناشنوا و 20 دانش آموز نابینا، تعداد 30نفر(ناشنوا)، 12نفر(نابینا) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای ارزیابی مهارت های اجتماعی دانش آموزان از مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی گرشام والیوت(1990) فرم ویژه ی ارزیابی دانش آموز در مقطع دبستان استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که بین مهارت های اجتماعی و همچنین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نابینا و ناشنوا تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین مقایسه دو گروه نشان داد که تفاوت های معناداری بین دانش آموزان دختر و پسر ناشنوا و نابینا وجود دارد. بنابراین افزایش مهارت های اجتماعی بر افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ناشنوا و نابینا تأثیر دارد و باید به عوامل مؤثر در افزایش مهارت های اجتماعی توجه شود.
کلمات کلیدی : واژه های کلیدی: مهارت های اجتماعی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ناشنوا دانش آموزان نابینا