نقش وتاثیر تربیت دینی بر تعلیم و تربیت دانش آموزان

سید سعید موسوی1 سمیرا قدرتی2 سید احسان موسوی3 خدیجه خاکپور خلیل آباد4 علیرضا توکلی5 الهه محدثی6 علی زمانی7

1) مدرس جهاد دانشگاهی کاشمر
2) مدرس دانشگاه آزاد کاشمر
3) مدرس جهاد دانشگاهی کاشمر
4) مدرس دانشگاه پیام نور کاشمر
5) مدرس دانشگاه آزاد کاشمر
6) مدرس دانشگاه پیام نور کاشمر
7) مدرس دانشگاه پیام نور کاشمر

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
هدف: در این پژوهش تلاش شده راهکارهایی برای دستیابی به تربیت دینی ارائه شود. در تربیت دینی دانش آموزان، دو عامل خانواده و مکتب نقش بسیار برجسته¬تری نسبت به دیگر عوامل دارند و در واقع این دو عامل هستند که شخصیت افراد را شکل می دهند. روش ها: پژوهش حاضر پژوهشی تبیینی از نوع مقطعی است که به صورت پیمایش و با ابزار پرسشنامه انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع راهنمایی شهر سمنان به تعداد 150 نفر بودند. یافته ها: با توجه به نتایج آزمون مدل ساختاری و مقادیر ضریب مسیر و معناداری برای هر یک از ابعاد نشان می دهد تمامی ابعاد موثر در تربیت و انتقال فرهنگ، تمامی عوامل موثر و اثرگذار هستند. عامل معلمین ترببتی با مقدار ضریب مسیر 98 % و معناداری 54/13، موثرترین عامل در تربیت دانش آموزان وانتقال فرهنگ بود. نتیجه گیری: در مدرسه هم این معلم است که نقش برجسته¬تری نسبت به سایر عوامل دارد. با توجه به اینکه سبک تربیت اسلامی و دینی به «شناخت آموزه های دین، تبدیل این شناخت ها به باورهای قلبی و به کار بستن این باورها در رفتارهای فردی و اجتماعی» تعریف شده است، معلم می تواند با تقویت روحیه¬ی حق گرایی و قدرت تفکر و تشخیص حق از باطل در دانش آموزان، الگودهی رفتاری به آنان و انتخاب شیوه¬ی مناسب در بیان آموزه های دینی و پاسخ مناسب به پرسش ها و شبهه¬ها، دانش آموزان را در راستای تربیت دینی هدایت کند.
کلمات کلیدی : سبک تربیت اسلامی تربیت دینی انتقال فرهنگ معلم نظام آموزشی