بررسی تاثیر قومیت بر رفتار خرید مصرف کننده( با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر سن، جنسیت و تحصیلات)

بررسی تاثیر قومیت بر رفتار خرید مصرف کننده( با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر سن، جنسیت و تحصیلات)

جواد رادمهر1 محمد حقیقی2

1) نویسنده مسوول
2) استاد راهنما

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
محیط فرهنگی از نیروهایی تشکیل شده است که ارزش‌ها، احساسات، برتری‌ها و رفتارهای اولیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد این محیط فرهنگی در بازاریابی و تبلیغات باید مورد توجه قرار بگیرد. هویت قومی و زبان از اجزای محیط فرهنگی جوامع می باشد. ما در این تحقیق به دنبال تعیین تاثیر هویت قومی و زبان قومی مورد استفاده در تبلیغات بر روی رفتار خرید مصرف کنندگان بوده ایم . در این بین متغیر های جنسیت، سن و تحصیلات نیز به عنوان متغیر تعدیل‌ گر بررسی شدند. جامعه مورد مطالعه و زبان مورد مطالعه در این تحقیق به ترتیب جامعه شهر قم و زبان عربی بوده‌اند. نتایج این تحقیق،نشان می¬دهد که در جامعه عرب زبانان قم نگرش مثبتی نسبت به کالاها و خدمات به شرط انطباق با قومیت آنها وجود دارد و همچنین استفاده از زبان قومی در تبلیغات موجب افزایش رفتار خرید می شود و با توجه به اینکه اکثر افراد این جامعه تمایل بالایی به استفاده از زبان عربی دارند، تبلیغات با زبان عربی را نیز ترجیح می‌دهند. در نهایت با بررسی نقش تعدیل کنندگی سن، جنسیت و تحصیلات به این نتیجه رسیده ایم که این متغیرها هیچ تعدیلی در رابطه میان هویت قومی و رفتار خرید مصرف کننده ایجاد نمی کنند.
کلمات کلیدی : هویت قومی زبان قومی تبلیغات رفتار خرید سن جنسیت تحصیلات