بررسي روایی و پایایی آزمون کارآمدی خواندن فنو گرافیکس

بررسي روایی و پایایی آزمون کارآمدی خواندن فنو گرافیکس

زهرا وفا1 فریده سادات حسینی2 موسی گلستانه3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
2) استاد یار گروه روانشناسی تربیتی
3) استاد یار گروه روانشناسی تربیتی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
آزمون کارایی خواندن یکی از رایج ترین مقیاسها برای سنجش میزان کارایی خواندن دانش آموزان است. مطالعه حاضر با هدف تعیین روایی و پایایی آزمون کارآمدی خواندن فنو گرافیکس در ایران انجام شد. سي نفر از دانش آموزان پایه دوم ابتدایی شهرستان بوشهر در این مطالعه مقطعی شرکت نمودند. پس از انجام مراحل ترجمه، به منظور تعیین روایی سازه از روش روایی همگرا با استفاده از دو آزمون همزمان خواندن بدیعیان و آزمون خواندن فنو گرافیکس انجام گرفت. برای مطالعه پایایی سازه از روش ضریب الفای کرونباخ و دونیمه سازی استفاده شد. نتايج تحليل‌هاي آماري شواهد مطلوبي براي آزمون کارایی خواندن در كودكان مقطع ابتدايي فراهم کرد. بر اساس نتايج اين پژوهش،می توان از آزمون كارآمدي خواندن فنو گرافیکس براي ترسيم سطح توانمندي خواندن دانش‌آموزان، انجام پژوهش ها و فعالیت های مربوط به خواندن و تعيين اختلالات خواندن كودكان ايراني استفاده نمود. استفاده از این آزمون در مطالعات با موضوعات مشابه، موجب سرعت بخشی به روند مطالعات و کاهش هزینه‌های تحقیق می شود.
کلمات کلیدی : روایی پایایی آزمون خواندن فنوگرافيكس