اثر بخشی نظریه کرامبولتز بر انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر نجف‌آباد

اثر بخشی نظریه کرامبولتز بر انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر نجف‌آباد

اعظم صالحی نجف آبادی (نویسنده اول)1 کاترین فکری ( نویسنده مسئول )2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مشاوره ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت ، ایران
2) استادیار گروه مشاوره ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت ، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
هدف اصلي اين پژوهش، تبیین اثر بخشی نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز بر انگیزه پیشرفت دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه بود. روش پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري اين پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دوره متوسطه شهرستان نجف آباد مي‌شدند. ابتدا از بین دبیرستان‌های مربوطه شهر نجف‌آباد دو دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب گردید. سپس از هر دبیرستان دو مقطع انتخاب شد و دانش‌آموزانش آن مقاطع به پرسشنامه انگیزه پیشرفت پاسخ دادند. سپس از بین کسانی که نمره کمتری گرفتند 40 نفر ( از هر مدرسه 20 نفر) انتخاب شدند و به تصادف در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند.. در مرحله بعد گروه‌ آزمایش 7 جلسه 5/1 ساعته آموزش رویکرد یادگیری اجتماعی کرامبولتز دریافت کردند و در گروه گواه مداخله‌ای صورت نگرفت. داده‌ها به وسيله تحليل کوواریانس و آزمون تی وابسته تجزيه و تحليل شدند. نتايج نشان داد رویکرد یادگیری اجتماعی کرامبولتز بر انگیزه پیشرفت اثربخش بود و نتایج در طول زمان پایدار مانده است.
کلمات کلیدی : نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز انگیزه پیشرفت