شناسایی علل اهمال کاری تحصیلی از دیدگاه دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان

شناسایی علل اهمال کاری تحصیلی از دیدگاه دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان

مرتضی منادی1 نیلوفر اسمعیلی2

1) دانشیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه الزهرا
2) دانشجوی روان شناسی تربیتی مقطع دکتری دانشگاه الزهرا

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
چکیده مقدمه: اهمال کاری تحصیلی از جمله مشکلات جدی در زندگی روزمره و به خصوص در محیط آموزشی محسوب می شود. و چرایی آن از دیرباز مورد توجه روان شناسان بوده است. با توجه به شیوع اهمال کاری تحصیلی در بین دانشجویان و دانش-آموزان و اثرات منفی زیادی که به تبع آن به ایجاد می شود، این مطالعه با هدف تبیین علل اهمال کاری تحصیلی در دانش-آموزان مقطع دبیرستان انجام شد. روش: برای انجام این پژوهش، از روش های کیفی و ازجمله روش مردم نگاری (مشاهده همراه با مشارکت)، ابزار مصاحبة نیمه ساختاریافته و سپس تحلیل محتوا استفاده شده است. در این مطالعه 15 دانش آموز دختر مقطع دبیرستان پایة نهم رشتة تجربی و بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شد که در سال تحصیلی 94-95 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش مردم نگاری به مدت 3 ماه حضور فعال در مدرسه و در طی 15 جلسه مصاحبه مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: با استفاده از تجزیه و تحلیل دست نوشته ها منجر به استخراج 6 درون مایه شد. درون مایه های اصلی به دست آمده در مورد علل اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان مقطع دبیرستان شامل: (نقش والدین و میزان پیگیری تکالیف)، (حس رقابت جویی و تاثیر همسالان)، (ساعات حضور در مدرسه و فضای مدرسه)، (روش تدریس معلم)، (انگیزه¬های درونی) و (مهارت های ارتباطی و هوش هیجانی) است. نتایج: مهم ترین علل اهمال کاری تحصیلی، با توجه به مقوله های استخراج شده، لحاظ داشتن ابعاد روانی- عاطفی، شناختی-رفتاری و زمینه ای تک تک افراد با توجه به تفاوت های فردی آنان بسیار حائز اهمیت است. این نتایج تلویحاتی را برای فهم روشن تر از اهمال کاری تحصیلی و به تبع آن استفاده از مداخلات تحصیلی متناسب با آن را فراهم می کند.
کلمات کلیدی : : اهمال کاری تحصیلی نقش والدین روش تدریس معلم رقابت جویی مهارت های ارتباطی