تحلیل محتوی کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم از لحاظ میزان توجه به آموزش حقوق شهروندی

تحلیل محتوی کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم از لحاظ میزان توجه به آموزش حقوق شهروندی

مرتضی سمیعی زفر قندی1

1) عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
کتاب درسی، کماکان وسیلۀ اصلی یادگیری دانش آموزان است که برای دستیابی به مجموعۀ خاصی از نتایج آموزشی طراحی وتالیف می شود.و معمولا از مقوله های متن، تصویر و فعالیت تشکیل شده است این پژوهش با هدف بررسی محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی در هر سه مقوله مذکور از لحاظ میزان توجه به آموزش مؤلفه‌های حقوق شهروندی انجام گردید. بنابه تعریف «حقوق شهروندی» یک مفهوم نسبتاً وسیعی شامل : حقوق اجتماعی , مدنی و سیاسی است . در این مطالعه روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بوده است. جامعه آماری کل کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی بوده و برای جمع‌آوری اطلاعات از چک‌لیست مؤلفه‌های حقوق شهروندی تهیه و بوسیله آمار توصیفی (فراوانی و درصد) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهد در این کتاب مؤلفه‌ حقوق اجتماعي با 149واحد فراواني و 57/61 درصد , حقوق مدني با 78 فراواني با 23/32 درصد و حقوق سياسي با 15 واحد فراواني و 19/6 درصد را به خود اختصاص داده است..که در مقایسه نشانگر توجه کمتر به مولفه های حقوق سیاسی است . با توجه به جایگاه و ضرورت آموزش حقوق شهروندی به عنوان بخش مهمی از مهارت های زندگی اجتماعی توجه بیشتر به همه مؤلفه‌های حقوق شهروندی در برنامه ریزی درسی و تالیف کتاب ها ضرورت دارد.
کلمات کلیدی : حقوق شهروندی مطالعات اجتماعی تحلیل محتوی.