تاثیر عوامل فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی برگرایش به مدگرایی در دختران 15 تا 25 ساله منطقه 5 اصفهان

تاثیر عوامل فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی برگرایش به مدگرایی در دختران 15 تا 25 ساله منطقه 5 اصفهان

محمدرضا مهجوریان1

1) عضو علمی پیام نور

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
ظهور مد گرایی ورواج مد همراه باتغییر وتحولات فکری و آگاهی بشر وتغییر نگاه بشر به زندگی وچگونگی گذر واستفاده از آن صورت گرفت. گرایش شدید مد گرایی درایران را می توان درزمان ورود ایران به دنیای مدرن وصنعتی شدن ایران مشخص نمود. از طرفی رواج مدگرایی وشدت آن دربین نسل جوان بیشتر می باشد. پژوهش حاضر به منظور تاثیر عوامل فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی برگرایش به مدگرایی در دختران 15 تا 25 ساله منطقه 5 اصفهان طرح و انجام شد . بعد از جمع آوری اطلاعات وپرداختن به نظریات دانشمندان در این زمینه و با استفاده از تحلیل رگرسیونی نشان دادکه عوامل فرهنگی تاثیر مستقیمی برگرایش به مدگرایی دارد یعنی توجه به ارزش ها ،آداب ورسوم ،توجه به نهاد خانواده و احترام به والدین ، برگزاری همایش ها ،نمایشگاه های کتاب و عکس میتواند عاملی در جهت کنترل گرایش به مدگرایی منفی شود ولی عوامل اجتماعی نمی تواند گرایش به مدگرایی را کم یا از بین ببرد چون در عوامل اجتماعی یک زور و اجبار و فشار اجتماعی نهفته است اما عوامل اقتصادی خود روندی است در جهت گرایش به مدگرایی هرچقدر میزان درآمد و سبک زندگی بالاتر باشد نیاز و رضایت از رندگی بالاتر میرود و گرایش به مد گرایی بیشتر میشود همچنین محیط زندگی عاملی است که بسیار باعث گرایش به مدگرایی می شود.
کلمات کلیدی : مد – مدگرایی – عوامل فرهنگی – عوامل اجتماعی – عوامل اقتصادی