تحلیل محتوای کتاب فارسی نوشتاری پایه ششم ابتدایی سال1395-1394مبتنی بر خلاقیت گیلفورد

تحلیل محتوای کتاب فارسی نوشتاری پایه ششم ابتدایی سال1395-1394مبتنی بر خلاقیت گیلفورد

آیدا مظاهری1 زهرا دادگری کرمانی2 سبحان محمدی3 پروین سالاری چینه4

1) دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان کرمان
2) کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تهران و دبیر علوم انسانی دبیرستان
3) کاردانی رشته تاسیسات دانشگاه شهید رجائی کرمان
4) دکترای علوم تربیتی استاد دانشگاه فرهنگیان

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
تدوين، اصلاح و تغيير كتب درسي از نيازهای مبرم نظام آموزشي هر كشوری است كه از اين طريق بتوان به تدوين و طرح محتوای كتب جديدی دست يافت و دانش آموزان را با سير پيشرفت جهاني و كشوری، همگام ساخت(شکاری ونجاريان،1391) این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه به مؤلفه هاي خلاقیت گیلفورد در کتاب درسی فارسی نوشتاری پایه ششم ابتدایی کشور ایران انجام شده است، تحقیق حاضر کاربردی از نوع کیفی و به شیوه تحلیل محتوا کار شده است. جامعه آماري این پژوهش کتاب درسی فارسی نوشتاری پایه ششم ابتدایی کشور ایران در سال تحصیلی1395-1394 بوده است که کل جامعه مورد مطالعه قرار گرفته است. ابزارجمع آوری اطلاعات، سياهه ی تحليل مبتني بر خلاقیت گیلفورد است كه براساس مباني نظری تهيه و روايي آن توسط متخصصان علوم تربيتي تأييد شده است.کتاب فارسی نوشتاری دارای 4 بخش اصلی، فعالیت ها، املا، نگارش و کارگاه نویسندگی می باشد که نتایج بدست امده نشان می دهد، قسمت فعالیت ها و املا در کتاب غیر خلاقانه اما قسمت نگارش و کارگاه نویسندگی خلاقانه می باشد.
کلمات کلیدی : كتاب فارسی گیلفورد تحليل ابتدایی