تبیین جامعه¬شناختی رابطه استفاده از رسانه¬های جمعی و جامعه-پذیری سیاسی

تبیین جامعه¬شناختی رابطه استفاده از رسانه¬های جمعی و جامعه-پذیری سیاسی

حسین محمدی بلبان آباد1 سامان شیخ اسماعیلی2 چیمن ملکی3 مسلم ملکی4 علی اکبر محمدی5 گلبهار ملکی6 اصغر فرجامی7

1) کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه شیراز
2) عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه ازاد اسلامی سنندج
3) کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه ازاد اسلامی سنندج
4) کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی
5) کارشناسی ارشد جامعه شناسی علوم و تحقیقات تهران
6) کارشناس آموزش ابتدایی
7) کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه تربیت معلم

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
جامعه پذيري سياسي فرايندی است كه از طريق آن فرهنگ سياسي جامعه از نسلی به نسل ديگر منتقل مي گردد. می‌توان جامعه پذیري سياسي راجرياني مستمر در تمام طول زندگي دانست كه طي آن شخصيت سياسي افراد شكل می‌گیرد. عوامل زيادي در جامعه پذيري سياسي افراد مؤثرند كه از آن جمله می‌توان به خانواده، وسايل ارتباط جمعي، مدرسه و همسالان، مذهب اشاره كرد.تحقيق حاضر درصدد بررسی مطالعه تأثیر رسانه جمعی بر جامعه پذيري سياسي دانشجويان دانشگاه دولتی و آزاد اسلامی شیراز می¬باشدجهت نیل به این هدف از روش تحقیق پیمایشی و تکنیک پرسشنامه جهت گردآوری داده¬ها استفاده شد و با استفاده از روش نمونه¬گیری طبقه-بندی، نمونه اي باحجم 367 نفرانتخاب گردید. نتایج متغیره آزمون تی و تحلیل واریانس و رگرسیون ساده نشان می¬دهد که رابطه معناداری بین نوع دانشگاه و استفاده از رسانه های جمعی، متغیر وابسته جامعه¬پذیری سیاسی وجود دارد.
کلمات کلیدی : جامعه پذیری سیاسی رسانه های جمعی دانشجویان