بررسی و شناسایی عوامل مرتبط با آموزش زبان انگلیسی در مدارس عادی و آموزشگاههای خصوصی از دیدگاه دبیران و مدرسان

بررسی و شناسایی عوامل مرتبط با آموزش زبان انگلیسی در مدارس عادی و آموزشگاههای خصوصی از دیدگاه دبیران و مدرسان

شیرین عزیزی پژوه1

1) هیات علمی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی(2mahconf.com)
چکیده :
چکیده: این تحقیق به منظور شناسایی و اولویت بندی عوامل مرتبط با آموزش زبان انگلیسی انجام شده است. به این منظور 270 نفر از دبیران زبان انگلیسی شهر تهران به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند علاوه بر آن، روش تدریس 64 نفر از دبیران مدارس و مدرسان آموزشگاههای خصوصی مورد مشاهده قرار گرفتند. روش تحقیق، توصیفی – پیمایشی بوده و ابزار پژوهشی عبارتند از: یک پرسشنامه محقق ساخته و یک چک لیست مشاهده کلاسی. در برآورد پایایی ابزار پژوهش بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، عدد 90/0 برای پرسشنامه و 85/0 برای چک لیست به دست آمد. در نهایت، با استفاده از آزمون t تک نمونه و آزمون فریدمن، اطلاعات مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته و مشخص شد از 12 عامل کلان شناسایی شده موثر بر آموزش زبان انگلیسی، 7 عامل یعنی محتوای برنامه درسی، استفاده از تکنولوژی آموزشی، تعامل کلاسی، انگیزه معلمان، عوامل فرهنگی – اجتماعی، عوامل آموزشی و مشارکت دانش آموزان در بحثهای گروهی به ترتیب به عنوان عوامل مرتبط با یادگیری ضعیف زبان انگلیسی دانش آموزان از دیدگاه دبیران بوده است. و 5 عامل دیگر یعنی آموزش تلفیقی مهارتهای چندگانه، نحوه ارزشیابی ، مدیریت کلاسی، روشهای تدریس و فعالیت های فوق برنامه، ارتباطی با دیگران ضعیف زبان انگلیسی ندارند. همچنین تجزیه و تحلیل آماری چک لیست مشاهده کلاسی با استفاده از آزمون t مستقل نشان داد که به جز میزان مهارت معلم، در سایر مولفه ها شامل فضای کلاسی، علاقه و انگیزه معلمان، نحوه تدریس، مشارکت دانش آموزان ، استفاده از تکنولوژی ، عوامل دانش آموزی و نحوه ارزشیابی بین دو موقعیت مدرسه و آموزشگاه خصوصی،تفاوت معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی : کلمات کلیدی: آموزش زبان انگلیسی مدارس عمومی آموزشگاههای خصوصی دبیران مدرسان.